W Polsce może powstać ogromna fabryka ogniw bateryjnych LFP

W Polsce może powstać ogromna fabryka ogniw bateryjnych LFP
ElevenEs

Polska już obecnie jest europejskim liderem w produkcji baterii, co jest zasługą działalności wrocławskiej fabryki LG Energy Solutions. Wkrótce może do niej dołączyć kolejna gigafabryka baterii. Plany uruchomienia takiego zakładu w naszym kraju ma firma z Serbii.

ElevenEs to jeden z europejskich pionierów w produkcji ogniw bateryjnych. Serbska firma produkuje ogniwa bazujące na technologii litowo-jonowo-fosforanowej (LFP) z przeznaczeniem do zastosowania w pojazdach elektrycznych (autobusach i ciężarówkach), maszynach przemysłowych dla górnictwa oraz w systemach stacjonarnego magazynowania energii.

Strategia firmy z Serbii zakłada zbudowanie w większości europejskiego łańcucha dostaw i osiągnięcie przychodów rzędu 3-5 mld euro. W ElevenEs ma docelowo pracować około 5 tys. osób i jak się okazuje, część z tych miejsc pracy może powstać w Polsce.

REKLAMA

Gdzie może powstać fabryka ogniw?

ElevenEs poinformował o planach uruchomienia fabryki ogniw bateryjnych w naszym kraju. Inwestycja ma kosztować około 600 mln euro. Start projektu został zaplanowany do końca 2027 r. i przewiduje zatrudnienie co najmniej 700 pracowników. Dokładna lokalizacja zakładu nie została jeszcze zatwierdzona, ale brane pod uwagę są Małopolska, Śląsk lub Dolny Śląsk.

Otwartość rynku pracy, dostępność poddostawców w ramach łańcuchu dostaw, obecność wielu szkół wyższych, ale też dostęp do zachodnioeuropejskich rynków zbytu – to niezaprzeczalne zalety Polski. Jeśli dołożymy do tego potencjalne zaangażowanie strony publicznej, to mamy jedno z najatrakcyjniejszych miejsc do inwestowania w Europie – mówi Nemanja Mikac, założyciel i prezes firmy ElevenEs.

Na tę technologię stawia ElevenEs

Dlaczego ElevenEs postawił na technologię ogniw litowo-jonowo-fosforanowych? Wytłumaczył to CEO firmy Nemanja Mikac w niedawnym wywiadzie dla EV Update Media:

„Te baterie słyną z wyjątkowej liczby cykli ładowania i rozładowania, sięgającej od 3 tys. do nawet 12 tys. pełnych cykli. To bezpośrednio przekłada się na dłuższą żywotność pakietu baterii, a co za tym idzie, samego pojazdu lub systemu stacjonarnego, co zapewnia większą wartość dla naszych klientów i użytkowników końcowych. LFP jest również niezwykle atrakcyjne pod względem kosztów. Wykorzystując dostępne i obfite materiały, takie jak żelazo i fosforan, unikamy zależności od droższych i ograniczonych pod względem dostaw materiałów, takich jak kobalt i nikiel (…). Wyższa stabilność termiczna LFP również zmniejsza potrzebę stosowania skomplikowanych i kosztownych systemów zarządzania temperaturą na poziomie pakietu, co dodatkowo wpływa na opłacalność” – wyliczał Nemanja Mikac.

Nowe ogniwo zapewni minimum 2 tys. cykli ładowania

Ostatnio ElevenEs zaprezentował swoje najnowsze ogniwo bateryjne Edge574 Blade, które ma umożliwiać ładowanie w standardzie 4C od 10% do 80% pojemności w czasie 15 minut. Nowe ogniwo ma wyróżniać żywotność ponad 2 tys. cykli ładowania przy szybkim ładowaniu oraz gwarancja zachowania odpowiednich parametrów w samochodach elektrycznych do co najmniej 500 tys. km. W nowym ogniwie ElevenEs miał osiągnąć gęstość energii, wynoszącą jeśli chodzi o wagę i objętość odpowiednio 190 Wh/kg i 420 Wh/l.

REKLAMA

 

Ogniwo bateryjne ElevenEs
Ogniwo bateryjne Edge574 Blade. Źródło: ElevenEs

Nowe ogniwo ma zapewniać bezawaryjną pracę w szerokim zakresie temperatur, z możliwością rozładowania od -30°C do 60°C. Ogniwo ma zachowywać nominalną pojemność przy temperaturze do 55°C. Przy temperaturze -10°C ogniwo ma zachować przynajmniej 75% nominalnej pojemności.

Przy temperaturze 10°C ogniwo Edge574 Blade ma naładować się w 18 minut, dodając 44 km zasięgu na minutę ładowania, przy maksymalnej mocy ładowania 650 kW. Przy temperaturze 0°C komórka ma utrzymać zdolność ładowania, zapewniając 25 km zasięgu na minutę ładowania, z maksymalną mocą ładowania 415 kW.

Spółka z portfela InnoEnergy

W procesie wprowadzenia do Polski i pozyskania dla projektu dodatkowych inwestorów ElevenEs jest wspierany przez europejski fundusz InnoEnergy, który od rozpoczęcia działalności w 2010 r. zaangażował się już w przeszło 540 europejskich firm technologicznych, a dziś jest jednym z głównych udziałowców ElevenES.

W inwestycji ElevenEs widzimy olbrzymią szansę – nie tylko przysłuży się ona budowie silnej, konkurencyjnej gospodarki w Polsce, ale sprawi też, że Europa może wreszcie zaistnieć ze swoim produktem eksportowym w globalnym łańcuchu wartości rynku baterii. To jeden z tych projektów, które mogą zmienić obecne reguły gry – komentuje Mikołaj Budzanowski, prezes InnoEnergy na Europę Centralną.


Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.