REKLAMA
 
REKLAMA

Ponad tysiąc szybkich stacji ładowania w Polsce

Ponad tysiąc szybkich stacji ładowania w Polsce
Fot. Unsplash - Chuttersnap

Liczba pojazdów zasilanych wyłącznie energią elektryczną w Polsce właśnie przekroczyła 50 tys. Wolumen elektryków zarejestrowanych w pierwszych trzech kwartałach tego roku wynosi ponad 16,9 tys. i  jest o ponad 57 proc. większy od liczby rejestracji w analogicznym okresie roku ubiegłego. 

Uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Licznik Elektromobilności wykazał, że pod koniec września br. po polskich drogach jeździły 87 724 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Samochodów w pełni elektrycznych (BEV) było 45 198, a hybryd typu plug-in (PHEV) – 42 526.

Samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym było 5212. Wzrosła także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 18 922 sztuk.

REKLAMA

Jak podają PSPA i PZPM, wzrosła również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych. Na koniec trzeciego kwartału 2023 r. było ich 619 122. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1006 pojazdów.

Coraz więcej szybkich ładowarek

Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3068 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (z 6159 punktami). Wśród nich 33 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

We wrześniu przybyło 65 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (153 punkty).

REKLAMA

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreśla symboliczną liczbę tysiąc, która w zestawieniach Licznika Elektromobilności pojawiła się dwa razy.

Łączna liczba autobusów elektrycznych w naszym kraju wynosi już ponad tysiąc. Taką samą granicę przekroczyła także liczba szybkich, ogólnodostępnych stacji ładowania DC. Od początku roku w Polsce przybyło ponad 250 takich ładowarek, a ich udział w sieci infrastruktury ładowania wzrósł z 29 do 33 proc.

Maciej Mazur podkreśla, że jest to jeden z wyższych udziałów szybkich stacji ładowania w infrastrukturze ładowania w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Jakub Faryś, prezes PZPM, zauważa, że od kilku miesięcy obserwowany jest stabilny przyrost pojazdów z napędami elektrycznymi – na poziomie 60-70 proc. r/r. Podkreśla, że wrzesień był miesiącem, w którym przekroczyliśmy próg 50 tys. zarejestrowanych pojazdów elektrycznych jeżdżących po polskich drogach.

Co szczególnie ważne – rośnie liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. W tych segmentach właściwie w każdym miesiącu odnotowujemy wzrosty rejestracji powyżej 100 proc. Z całą pewnością rozwojowi rynku pojazdów zeroemisyjnych pomagają dopłaty, które na tym etapie ich popularyzacji są niezbędne. O ile w przypadku samochodów osobowych i dostawczych sytuacja od dłuższego czasu jest stabilna, bo są to pojazdy objęte systemem dopłat, o tyle w przypadku pojazdów ciężarowych – ciągle na nie czekamy. Miejmy nadzieję, że kiedy minie gorący powyborczy okres, rząd pochyli się nad tym tematem i Polska dołączy do grupy kilkunastu krajów europejskich, które już takie rozwiązanie wprowadziły – mówi Jakub Faryś.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA