REKLAMA
 
REKLAMA

Będzie więcej stacji ładowania elektryków. Ambitne plany UE

Będzie więcej stacji ładowania elektryków. Ambitne plany UE
Fot. Pixabay - Felix Müller

Od kwietnia 2024 r. zaczną obowiązywać przepisy unijne, które wymuszą przyspieszenie budowy infrastruktury i konieczność dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych pojazdów. Zgodnie z nimi w najbliższych latach zarówno w Polsce, jak i na terenie innych państw członkowskich powstanie znacznie więcej publicznych punktów ładowania. 

Liczba pojazdów elektrycznych w Europie szybko rośnie. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA ) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), ich udział w rejestracji pojazdów we wrześniu br. osiągnął 14,8 proc. w porównaniu z 14,1 proc. z analogicznym okresem rok wcześniej. Przekłada się to na 127 tys. pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w tym czasie.

W Polsce także zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych. We wrześniu łączna liczba całkowicie elektrycznych samochodów (osobowych i użytkowych) w naszym kraju po raz pierwszy przekroczyła 50 tys.

REKLAMA

Cztery punkty ładowania dziennie

Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania, jednak proces ten postępuje wolniej, niż powinien. Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA pod koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3068 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (z 6159 punktami). Wśród nich tylko 33 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

We wrześniu w Polsce codziennie uruchamiano cztery ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych, ale to i tak za mało. Na jedną ładowarkę niezmiennie przypada za dużo pojazdów – osiem aut to liczba dwukrotnie większa niż np. w Holandii.

Grzegorz Pióro, Technical Development Manager w firmie SPIE Building Solutions, która dostarcza infrastrukturę ładowania, zaznacza, że 6159 punktów ładowania na 50 tys. auto to niewystarczająca liczba, i podaje przykład Niemiec, w których stacji ładowania jest prawie 30 razy więcej niż w Polsce. Wskazuje, że impulsem, który może przyspieszyć te inwestycje, są nowe przepisy. Zaczną one obowiązywać już wiosną 2024 r.

REKLAMA

Rozbudowa infrastruktury ładowania

Od kwietnia 2024 r. w Polsce zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie AFIR, które reguluje kwestie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodorem. Konieczne będzie dostosowanie mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. Oznacza to obowiązek zapewnienia mocy stacji na poziomie 1,3 kW na każdy zarejestrowany samochód elektryczny (BEV) i 0,8 kW na każdy zarejestrowany samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV).

Będzie to wymagało znacznego zwiększenia mocy w ciągu najbliższych trzech lat. Rozbudowy będą wymagały szczególnie ultraszybkie ładowarki dla ciężarówek elektrycznych na trasach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zmiany przewidziane w AFIR dotyczą także płatności za usługi ładowania. W myśl rozporządzenia wszystkie ogólnodostępne stacje ładowania mają być wyposażone w terminale płatnicze, aby umożliwiać kierowcom wygodne uregulowanie należności za wykorzystany prąd.

W tej chwili problematyczne są również opóźnienia w procedurach przyłączeniowych dla stacji DC do krajowej sieci energetycznej. Jak mówi  Grzegorz Pióro ze SPIE Building Solutions, te procedury przedłużają się głównie ze względu na konieczność rozbudowy infrastruktury zasilającej po stronie OSD (operatorów sieci dystrybucyjnej). Brak wystarczającej mocy jest częstym problemem występującym również w budynkach, ale tu rozwiązaniem mogą być inteligentne systemy zapewniające optymalne wykorzystanie mocy bez ryzyka przeciążenia systemu i wejścia w opłaty za przekroczenie mocy umownej.

Stacje ładowania co 60 km

Do 2025 r. na głównych trasach Unii Europejskiej stacje ładowania o mocy minimum 400 kW mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach. W kolejnych dwóch latach moc stacji ma być zwiększona do przynajmniej 600 kW.

Uwzględniając prognozowany szybki rozwój rynku elektromobilności w Polsce, można oszacować, że już za niecałe trzy lata moc infrastruktury ładowania w naszym kraju będzie musiała wzrosnąć niemal pięciokrotnie w stosunku do 2022 r.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA