Oferta Energi Obrót pod lupą UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada ofertę Energi Obrót pt. Gwarancja Stałej Ceny, wytykając jej m.in. pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, a także nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza.
UOKiK informuje, że powodem przyjrzenia się ofercie sprzedaży energii przez Energę Obrót były „liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny”
W wyniku postępowania w tej sprawie UOKiK wskazał na pominięcie przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty Gwarancja Stałej Ceny, „istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta”.
– Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy – informuje UOKiK.
UOKiK informuje, że jego postępowanie może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków, a na Energię Obrót może zostać nałożona kara finansowa.
UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji, a wprowadzanie klienta w błąd jest niezgodne z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Urząd przypomina m.in. o kilku prawach, które posiadają konsumenci w relacjach ze sprzedawcami energii. To m.in. prawo odstąpienia od umowy zawartej w domu za pośrednictwem przedstawiciela handlowego, bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 14 dni od zawarcia umowy.
UOKiK przypomina, że w przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów energii elektrycznej, klientowi przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.
gramwzielone.pl