Poradnik odbiorcy energii elektrycznej. Trayfa G, oszczędności, liczniki
{więcej}Poniżej prezentujemy drugą z pięciu części poradnika pt. „co odbiorca energii elektrycznej wiedzieć powinien”. Część druga zatytułowana: „gospodarstwa domowe – taryfa G, oszczędności, liczniki”. Na najczęściej zadawane pytania odpowiada Pani Marlena Skrzydłowska, dyrektor departamentu obsługi klientów PGE Obrót S.A.
– Czy w ramach umowy kompleksowej gospodarstwa domowe mogą negocjować ceny?
– Ceny dla gospodarstw domowych zatwierdzone przez prezesa URE nie podlegają negocjacji. Jest to oficjalne stanowisko Urzędu Regulacji Energetyki.
– Czym charakteryzuje się taryfa G (gospodarstwa domowe)
– Taryfa oznaczona symbolem literowym „G” dotyczy Klientów prowadzących gospodarstwa domowe.
Klienci tej grupy mogą swobodnie wybierać pomiędzy kilkoma taryfami, różniącymi się stawkami za energię, w poszczególnych godzinach doby.
Aby wybrać najkorzystniejszą dla siebie taryfę można skorzystać z kalkulatora taryfowego.
– Czy istnieją jakieś skuteczne sposoby, aby zaoszczędzić na rachunkach za prąd?
-Tak. Warto mieć zatem podstawową wiedzę na temat sposobów zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, a także warto śledzić oferty PGE pojawiające się na rynku.
Odbiorca może – na przykład – zastanowić się, czy od taryfy jednostrefowej (G 11), z której dotąd korzysta, bardziej nie będzie dla niego opłacalna taryfa dwustrefowa (G 12), w której obowiązują dwa rodzaje stawek za prąd, w zależności od pory dnia i nocy.
Kupując urządzenia, warto wybierać takie, które są w najwyższej klasie energetycznej, czyli oznaczone są symbolami od A do A++, bo te zużywają mniej energii. Kupując kuchnię elektryczną należy pamiętać, że najbardziej ekonomiczna jest płyta indukcyjna, najmniej – żeliwna. To samo dotyczy urządzeń grzewczych; powinny to być urządzenia kumulujące ciepło z termostatem.
– Podejrzewam, że mój licznik działa nieprawidłowo. Czy można sprawdzić poprawność jego odczytów?
– Jeżeli wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego budzą podejrzenia jego nieprawidłowej pracy (np. tarcza licznika obraca się pomimo wyłączenia zabezpieczeń przeciwzwarciowych, obraca się tylko część kółek z cyframi) Odbiorca ma prawo zgłosić do Biura Obsługi Klienta żądanie wykonanie jego kontroli. W przypadku stwierdzenia niesprawności układ pomiarowo-rozliczeniowy zostanie wymieniony.
Odbiorca może również zażądać badania laboratoryjnego układu pomiarowo-rozliczeniowego. Gdy wykaże ono nieprawidłowe pomiary, układ zostanie wymieniony.
W przypadku stwierdzenia prawidłowych odczytów Odbiorca zobowiązany jest ponieść koszt badania, określony w „Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej PGE Dystrybucja S.A” lub taryfie innego dystrybutora energii, na którego terenie znajduje się punkt poboru energii.
Już za tydzień w części trzeciej poradnika: Co można załatwić w Biurze Obsługi Klienta, a co telefonicznie, w jaki sposób wygodnie płacić za zużytą energię.
Czytaj również: Poradnik odbiorcy energii elektrycznej – część 1. Gospodarstwa domowe: URE, ceny, umowy
Marlena Skrzydłowska, PGE Obrót S.A.