Studenci z Krakowa budują łódź solarną

Studenci z Krakowa budują łódź solarną
Fot. AGH Solar Boat Team

Studenci Akademii GórniczoHutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie postanowili zjednoczyć siły, aby sprawić by marzenia stały się rzeczywistością. W mieście Smoka Wawelskiego skąd paradoksalnie bliżej w góry, niż nad morze tworzą pierwszą łódź zasilaną panelami słonecznymi. Niemożliwe? Ciężką pracą i zapałem udowadniają, że właśnie takie szalone na pozór przedsięwzięcia mogą odnieść wielki sukces.

AGH Solar Boat Team to trzydzieści dziewięć osób z Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia (Najlepszego Koła Naukowego AGH 2015 roku) oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH (według danych szacunkowych największego tego typu klubu w Polsce).

– Tworzymy cztery sekcje zarządzane przez Team Leaderów (Konstrukcja, Elektryka, Finanse, Promocja), a kontrolę nad wszystkim sprawują dwie Koordynatorki Projektu: Agata Halińska i Anna Popiołek oraz Opiekunowie: mgr inż. Krzysztof Sornek i mgr inż. Wojciech Sajdak – mówi Joanna Maraszek, odpowiedzialna za promocję projektu.

REKLAMA

Wierzymy, że nasza pasja w promowaniu odnawialnych źródeł energii posiada wspólny mianownik nie tylko ze światem nauki i technologii, ale także z szeroko pojętym transportem morskim. Przyszłość komunikacji zmierza ku obniżaniu emisji dwutlenku węgla. Nasza łódź będzie w tym wymiarze całkowicie ekologiczna – pozbywając się napędu paliwowego, całkowicie uniezależniamy się od pojemności baku. Naszym jedynym ograniczeniem, a jednocześnie największym sprzymierzeńcem, jest Słońce – relacjonuje Agata Halińska.

Głównym celem projektu jest udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Solar1, które, oprócz zdrowej rywalizacji, dają możliwość dalszego rozwoju. Będą też szansą nawiązania kontaktów z pasjonatami z całego świata. Rozgrywki odbywają się na otwartych wodach, co dodaje wszystkiemu nutki adrenaliny.

Posiadamy już pełną wizualizację kadłuba, wraz z obliczeniami, bez których rozpoczęcie wszelkich prac byłoby niemożliwe. Już niebawem ruszy budowa kadłuba pod opieką merytoryczną doświadczonego projektanta jachtów regatowych – dodaje Anna Popiołek.

REKLAMA

Łódź zasilana energią elektryczną stanowi poważne wyzwanie konstrukcyjne. Jej sukces w zawodach Solar1 zależy od wielu złożonych czynników. Największą wagę ma redukcja oporów hydrodynamicznych.

Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom konkursu naszą koncepcją jest ograniczenie zanurzonej objętości kadłuba do minimum, dlatego z całym szacunkiem dla starego Archimedesa pływanie wypornościowe porzucamy na rzecz hydroskrzydeł. Istotą ich działania jest wytwarzanie siły nośnej podnoszącej kadłub. Pod lustrem wody zostają wtedy tylko tzw. foile, śruba napędowa i pylony, które stawiają opór już wielokrotnie mniejszy – tłumaczy Team Leader sekcji konstrukcyjnej Bartosz Przepiórski.

Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kilkadziesiąt tysięcy złotych. Środki mają być pozyskane od uczelni, prywatnych darczyńców, a także z kampanii crowdfundingowej. AGH Solar Boat to pierwszy projekt w historii Akademii Górniczo-Hutniczej, który łączy odnawialne źródła energii z transportem wodnym.

Postępy projektu można śledzić na oficjalnym fanpage’u zespołu.

Zapraszamy na pokład! 

Portal Gramwzielone.pl jest patronem medialnym projektu AGH Solar Boat Team.