Polska platforma handlu fotowoltaiką i magazynami energii pozyskała 25 mln zł

Sun.store już obecnie jest największą w Europie internetową platformą handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii. Ambicje polskiej firmy jednak na tym się nie kończą. Sun.store właśnie pozyskał duże środki na dalszy rozwój.
Polska internetowa platforma B2B służąca do handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii pozyskała ponad 25 mln zł w rundzie seed. Przewodziły jej fundusze Contrarian Ventures, Market One Capital i Movens Capital. W inwestycji uczestniczyły także fundusze FJ Labs, Push Ventures i Aidiom.
Przedstawiciele Sun.store informują, że nowe środki pozwolą przyspieszyć realizację strategii firmy zakładającej zmianę sposobu kupowania i sprzedawania sprzętu do produkcji i magazynowania czystej energii. Pozyskane finansowanie Sun.store przeznaczy na przyspieszenie rozwoju platformy, z naciskiem na szybkość transakcji, aktualność ofert i wygodę użytkowników. W dalszej perspektywie Sun.store zamierza wyjść poza fotowoltaikę i magazyny energii, oferując marketplace dla wszystkich kategorii czystej energii – od pomp ciepła i HVAC, przez infrastrukturę ładowania, po szeroko rozumiane komponenty elektryczne. Firma aktywnie rekrutuje pracowników do swojego biura w Warszawie, rozbudowując zespoły produktowy, finansowy i handlowy.
Artur Banach, przedstawiciel jednego z inwestorów – funduszu Movens Capital – podkreśla, że w segmencie B2B w fotowoltaice prawdziwy marketplace od początku musi działać na wielu rynkach, lokalne transakcje nie wystarczą.
– Sun.store szybko to dostrzegł i zrealizował tę strategię z wyjątkową precyzją. Połączenie wiedzy branżowej i doświadczenia w budowie marketplace’ów pozwoliło im błyskawicznie przekroczyć 100 mln euro GMV, z czego 90% transakcji ma już charakter transgraniczny. To nie jest tylko trakcja – to dowód na product-market fit w rynku wartym ponad 35 mld euro. Wspieramy ich, by stali się fundamentem europejskiego handlu zieloną energią – komentuje Artur Banach.
35 tys. użytkowników w dwa lata
Firma Sun.store powstała w październiku 2023 r. W ciągu dwóch lat na platformie zarejestrowało się ponad 35 tys. użytkowników i ponad 2,5 tys. unikalnych kupujących z przeszło 25 krajów. Sun.store obsłużył transakcje obejmujące komponenty fotowoltaiczne o maksymalnej mocy ponad 1,4 GW. Każdego miesiąca Sun.store realizuje ponad tysiąc zamówień o średniej wartości powyżej 8 tys. euro, a ponad 500 aktywnych sprzedawców oferuje sprzęt wart łącznie ponad 1,5 mld euro. Polska firma podkreśla, że to więcej, niż znajduje się w ofercie największych tradycyjnych dystrybutorów komponentów fotowoltaicznych w Europie.
Sun.store digitalizuje procesy sprzedażowe na europejskim rynku fotowoltaiki i magazynów energii, wprowadzając nowe standardy w handlu. Zweryfikowani sprzedawcy mogą publikować oferty w ustrukturyzowany sposób, różnicując ceny w zależności od wolumenu. Kupujący – instalatorzy, dystrybutorzy i firmy EPC – zyskują dostęp do tysięcy produktów z całej Europy. Mogą je filtrować, otrzymywać natychmiastową wycenę oraz korzystać z elastycznych i bezpiecznych form płatności i wsparcia w obsłudze transakcji. Sun.store rozwija także ofertę zintegrowanej obsługi logistyki lokalnej i międzynarodowej.

Agata Krawiec-Rokita, CEO sun.store, podkreśla, że uproszczenie procesów sprzedażowych oznacza szybsze tempo wdrażania odnawialnych źródeł energii w Europie.
Chcemy stworzyć domyślną infrastrukturę dla zakupów w obszarze czystej energii. Zaczynamy od fotowoltaiki, bo tam potrzeba była największa i najbardziej pilna, ale z tymi samymi wyzwaniami mierzy się cały łańcuch dostaw w sektorze transformacji energetycznej. Budujemy marketplace dostosowany do standardów zielonej energetyki i inwestujemy w całą ścieżkę klienta, od wyszukiwania i wyboru produktów, po logistykę i finansowanie, aby proces był jak najbardziej płynny. Dzięki tej rundzie możemy przyspieszyć rozwój właśnie teraz, gdy sektor najbardziej tego potrzebuje
– mówi Agata Krawiec-Rokita, CEO i współzałożycielka sun.store.
Rynek warty 35-40 mld euro
Sun.store ocenia, że rynek fotowoltaiki i magazynowania energii w Europie wart jest dziś 35-40 mld euro rocznie. Jednocześnie polska firma wskazuje, że komponenty, zanim trafią do instalacji, potrafią zmienić właściciela nawet cztery, pięć razy, co dodatkowo zawyża wolumen i wartość transakcji. Handel pozostaje jednak rozdrobniony i odbywa się w sposób manualny – poprzez telefony, e-maile czy komunikatory – co spowalnia transakcje, ogranicza dostęp do dostawców i generuje opóźnienia oraz brak przejrzystości cenowej.
Fakt, że w mniej niż rok dotarliśmy do tysięcy kupujących i obsłużyliśmy transakcje na ponad gigawat komponentów, pokazuje zarówno pilność problemu, jak i skalę możliwości. To finansowanie pozwoli nam jeszcze mocniej skupić się na budowie platformy, na którą branża czekała
– dodaje Bartosz Majewski, współzałożyciel Sun.store.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Polska platforma i polskie ukrywanie cen towarów.W kosz.
@Alladyn – g… wiesz na ten temat, ale koniecznie musisz się wypowiedzieć!
Ceny muszą być ukryte żeby łatwiej jeleni naciągac.
Ceny są widoczne dla zarejestrowanych użytkowników. To nie jest jakieś niezwykłe rozwiązanie, zwłaszcza na platformach b2b.