Polska platforma handlu fotowoltaiką i magazynami energii pozyskała 25 mln zł

Polska platforma handlu fotowoltaiką i magazynami energii pozyskała 25 mln zł
Bartosz Majewski, Agata Krawiec-Rokita, sun.store

Sun.store już obecnie jest największą w Europie internetową platformą handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii. Ambicje polskiej firmy jednak na tym się nie kończą. Sun.store właśnie pozyskał duże środki na dalszy rozwój.

Polska internetowa platforma B2B służąca do handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii pozyskała ponad 25 mln zł w rundzie seed. Przewodziły jej fundusze Contrarian Ventures, Market One Capital i Movens Capital. W inwestycji uczestniczyły także fundusze FJ Labs, Push Ventures i Aidiom.

Przedstawiciele Sun.store informują, że nowe środki pozwolą przyspieszyć realizację strategii firmy zakładającej zmianę sposobu kupowania i sprzedawania sprzętu do produkcji i magazynowania czystej energii. Pozyskane finansowanie Sun.store przeznaczy na przyspieszenie rozwoju platformy, z naciskiem na szybkość transakcji, aktualność ofert i wygodę użytkowników. W dalszej perspektywie Sun.store zamierza wyjść poza fotowoltaikę i magazyny energii, oferując marketplace dla wszystkich kategorii czystej energii – od pomp ciepła i HVAC, przez infrastrukturę ładowania, po szeroko rozumiane komponenty elektryczne. Firma aktywnie rekrutuje pracowników do swojego biura w Warszawie, rozbudowując zespoły produktowy, finansowy i handlowy.

REKLAMA

Artur Banach, przedstawiciel jednego z inwestorów – funduszu Movens Capital – podkreśla, że w segmencie B2B w fotowoltaice prawdziwy marketplace od początku musi działać na wielu rynkach, lokalne transakcje nie wystarczą.

Sun.store szybko to dostrzegł i zrealizował tę strategię z wyjątkową precyzją. Połączenie wiedzy branżowej i doświadczenia w budowie marketplace’ów pozwoliło im błyskawicznie przekroczyć 100 mln euro GMV, z czego 90% transakcji ma już charakter transgraniczny. To nie jest tylko trakcja – to dowód na product-market fit w rynku wartym ponad 35 mld euro. Wspieramy ich, by stali się fundamentem europejskiego handlu zieloną energią – komentuje Artur Banach.

35 tys. użytkowników w dwa lata

Firma Sun.store powstała w październiku 2023 r. W ciągu dwóch lat na platformie zarejestrowało się ponad 35 tys. użytkowników i ponad 2,5 tys. unikalnych kupujących z przeszło 25 krajów. Sun.store obsłużył transakcje obejmujące komponenty fotowoltaiczne o maksymalnej mocy ponad 1,4 GW. Każdego miesiąca Sun.store realizuje ponad tysiąc zamówień o średniej wartości powyżej 8 tys. euro, a ponad 500 aktywnych sprzedawców oferuje sprzęt wart łącznie ponad 1,5 mld euro. Polska firma podkreśla, że to więcej, niż znajduje się w ofercie największych tradycyjnych dystrybutorów komponentów fotowoltaicznych w Europie.

Sun.store digitalizuje procesy sprzedażowe na europejskim rynku fotowoltaiki i magazynów energii, wprowadzając nowe standardy w handlu. Zweryfikowani sprzedawcy mogą publikować oferty w ustrukturyzowany sposób, różnicując ceny w zależności od wolumenu. Kupujący – instalatorzy, dystrybutorzy i firmy EPC – zyskują dostęp do tysięcy produktów z całej Europy. Mogą je filtrować, otrzymywać natychmiastową wycenę oraz korzystać z elastycznych i bezpiecznych form płatności i wsparcia w obsłudze transakcji. Sun.store rozwija także ofertę zintegrowanej obsługi logistyki lokalnej i międzynarodowej.

 

REKLAMA

Zespół pracowników Sun.store
sun.store

Agata Krawiec-Rokita, CEO sun.store, podkreśla, że uproszczenie procesów sprzedażowych oznacza szybsze tempo wdrażania odnawialnych źródeł energii w Europie.

Chcemy stworzyć domyślną infrastrukturę dla zakupów w obszarze czystej energii. Zaczynamy od fotowoltaiki, bo tam potrzeba była największa i najbardziej pilna, ale z tymi samymi wyzwaniami mierzy się cały łańcuch dostaw w sektorze transformacji energetycznej. Budujemy marketplace dostosowany do standardów zielonej energetyki i inwestujemy w całą ścieżkę klienta, od wyszukiwania i wyboru produktów, po logistykę i finansowanie, aby proces był jak najbardziej płynny. Dzięki tej rundzie możemy przyspieszyć rozwój właśnie teraz, gdy sektor najbardziej tego potrzebuje

– mówi Agata Krawiec-Rokita, CEO i współzałożycielka sun.store.

Rynek warty 35-40 mld euro

Sun.store ocenia, że rynek fotowoltaiki i magazynowania energii w Europie wart jest dziś 35-40 mld euro rocznie. Jednocześnie polska firma wskazuje, że komponenty, zanim trafią do instalacji, potrafią zmienić właściciela nawet cztery, pięć razy, co dodatkowo zawyża wolumen i wartość transakcji. Handel pozostaje jednak rozdrobniony i odbywa się w sposób manualny – poprzez telefony, e-maile czy komunikatory – co spowalnia transakcje, ogranicza dostęp do dostawców i generuje opóźnienia oraz brak przejrzystości cenowej.

Fakt, że w mniej niż rok dotarliśmy do tysięcy kupujących i obsłużyliśmy transakcje na ponad gigawat komponentów, pokazuje zarówno pilność problemu, jak i skalę możliwości. To finansowanie pozwoli nam jeszcze mocniej skupić się na budowie platformy, na którą branża czekała

– dodaje Bartosz Majewski, współzałożyciel Sun.store.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.