Wyniki finansowe czołowych producentów paneli fotowoltaicznych za IQ2013

Wyniki finansowe czołowych producentów paneli fotowoltaicznych za IQ2013
foto: Hanwha SolarOne press

{więcej}Najwięksi producenci paneli fotowoltaicznych ogłosili wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2013 r. Wszyscy notują straty. 

Producent, który w ubiegłym roku zanotował największą sprzedaż paneli fotowoltaicznych – chiński Yingli Green – w pierwszym kwartale tego roku odnotował stratę netto na poziomie 98,5 mln $, co jest wynikiem ponad dwukrotnie gorszym w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Poprzedni kwartał był dla Yingli siódmym z rzędu, który chiński producent zakończył na minusie. Niemniej jednak, globalny lider w sprzedaży paneli fotowoltaicznych w 2012 roku podtrzymuje prognozę sprzedaży na 2013 rok na poziomie 3,2-3,3 GW. Osiągnięcie takiego wyniku powinno pozwolić na utrzymanie pozycji nr 1 wśród czołowych producentów paneli fotowltaicznych także w tym roku.  

Inny czołowy producent paneli fotowoltaicznych z Chin – Trina Solar – w I kwartale tego roku zanotował stratę netto na poziomie 63,7 mln $, osiągając w tym czasie przychody na poziomie 260,2 mln $. W pierwszym kwartale 2012 roku strata netto Trina Solar wyniosła 29,8 mln $. W pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedaż modułów PV chińskiego producenta osiągnęła poziom 393 MW, a w całym 2013 roku Trina Solar chce sprzedać w sumie ok. 2-2,1 GW paneli fotowoltaicznych. 

REKLAMA

Hanwha SolarOne – mający siedzibę w Chinach producent paneli fotowoltaicznych, będący cześcią koreańskiego koncernu Hanwha Group – w pierwszym kwartale tego roku osiągnął przychody na poziomie ok. 179 mln $ (1,1 mld juanów), a jego strata netto w tym czasie wyniosła 225 mln juanów – o 77 mln juanów mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W pierwszym kwartale tego roku Hanwha SolarOne sprzedał 289,1 MW modułów fotowoltaicznych, podczas gdy w I kwartale 2012 r. było to 160,7 MW. Firma podała także dane na temat zysku w ujęciu ASP. Wyniósł on w pierwszym kwartale 0,66 $/W (0,6 $/W w IQ2012). W komunikacie na temat wyników finansowych za ubiegły kwartał Hanwha podkreśla, że swoją działalność chce skupić na rynkach poza Europą. W pierwszym kwartale udział rynku europejskiego w sprzedaży Hanwha SolarOne wyniósł już tylko 30%, podczas gdy we wcześniejszych latach było to nawet 70%. Ważną rolę w sprzedaży chińskiego producenta w I kwartale br. odegrała Japonia (33% sprzedaży) oraz RPA (21%). 

REKLAMA

Inny chiński potentant w produkcji panel fotowoltaicznych JA Solar w pierwszym kwartale 2013 roku zanotował stratę netto wynoszącą 33,3 mln $ przy przychodach na poziomie 270 mln $. W analogicznym okresie roku ubiegłego było to odpowiednio 39,8 mln $ i 258 mln $. W pierwszym kwartale tego roku JA Solar sprzedał 442,7 MW paneli fotowoltaicznych – o 76 MW więcej niż w I kwartale roku ubiegłego. Jak poinformował chiński producent, szczególnie zyskowna okazała się dla niego w poprzednim kwartale sprzedaż na rynek japoński, gdzie osiągnął ASP wynoszący 38%. W całym 2013 roku prognoza chińskiego producenta przewiduje sprzedaż na poziomie 1,7-1,9 GW. 

Kolejny z chińskich producentów paneli i wafli fotowoltaicznych – ReneSola- w I kw. 2013 r. zanotował stratę netto na poziomie 39 mln $ przy przychodach w wysokości 284,2 mln $ (w IQ2012 było to odpowiednio 40,2 mln $ i 211,5 mln $). Sprzedaż modułów fotowoltaicznych i wafli krzemowych ReneSola w ubiegłym kwartale wyniosła w sumie 662,1 MW, a w całym 2013 roku łączna sprzedaż wafli i modułów ma osiągnąć poziom 2,7-2,9 GW. 

Czołowy niemiecki producent paneli fotowoltaicznych SolarWorld w I kwartale br. zanotował stratę w ujęciu EBIT na poziomie 36,2 mln € przy przychodach 112,2 mln €, podczas gdy w I kwartale ubiegłego roku zanotował zysk operacyjny EBIT na poziomie 26,6 mln € przy przchodach na poziomie 170,5 mln €. W pierwszym kwartale br. niemiecka firma sprzedała 109 MW modułów fotowoltaicznych – o 38 MW mniej niż w I kw. 2012 r. W oświadczeniu SolarWorld czytamy, że gorsze wyniki w I kwartale tego roku to efekt gorszych warunków pogodowych panujących w pierwszych 3 miesiącach tego roku, a także procesu restrukturyzacyjnego, który przechodzi największy europejski producent paneli fotowoltaicznych. 

Czołowy producent paneli fotowoltaicznych z Ameryki Północnej – Canadian Solar – w I kwartale 2013 r. zanotował stratę netto wynoszącą 4,4 mln $ przy przychodach na poziomie 263,6 mln $ – w porównaniu do straty netto 21,3 mln $ i przychodów 325,8 mln $ w pierwszym kwartale roku ubiegłego. W poprzednim kwartale Canadian Solar sprzedał 340 MW paneli fotowoltaicznych – o 3 MW mniej niż w IQ2012. W tym roku kanadyjski producent chce sprzedać w sumie 1,6-1,8 GW panel fotowoltaicznych. Canadian Solar działa także jako deweloper farm fotowoltaicznych. W kanadyjskiej prowincji Ontario realizuje projekty o łącznej mocy 400 MW, w USA – 255 MW, w Japonii – 125 MW, a w Chinach 30 MW. Na realizację projektów w Chinach Canadian Solar otrzymał ostatnio pożyczkę z China Development Bank w wysokości 44,1 mln $. Wszystkie wspomniane projekty Canadian Solar mają zostać oddane do użytku w latach 2013-2015. 
gramwzielone.pl