Ceny baterii w 2020 roku znowu wyraźnie spadły

Ceny baterii w 2020 roku znowu wyraźnie spadły
Younicos

Analitycy Bloomberg New Energy Finance policzyli średnią cenę baterii litowo-jonowych uwzględnianą w kontraktach zawieranych w 2020 r. Jest ona niższa o 20 dolarów/kWh w porównaniu do średniej ceny baterii w roku 2019. Jednocześnie producenci baterii utrzymują relatywnie wysokie marżemimo, że nie wykorzystują w pełni swoich zdolności produkcyjnych.

Bloomberg New Energy Finance (BNEF) wskazuje, że średnie ceny najpopularniejszych na rynku baterii litowo-jonowych spadły w ciągu dekady o 89 procent – z poziomu około 1100 USD/kWh w roku 2010 do 137 USD/kWh w roku 2020.

BNEF odnotowuje, że w mijającym roku po raz pierwszy pojawiły się kontrakty z cenami wynoszącymi nawet poniżej 100 USD/kWh. Zejście do takich cen wskazywane jest przez ekspertów rynku bateryjnego jako przełom w popularyzacji samochodów elektrycznych.

REKLAMA

Pierwsze kontrakty z cenami poniżej 100 USD/kWh miały dotyczyć dostaw dla producentów autobusów elektrycznych w Chinach. Średnia cena baterii dla chińskich e-busów w 2020 r. wynosi według BNEF 105 USD/kWh.

Przeciętna cena zestawów bateryjnych zamawianych przez producentów samochodów elektrycznych w 2020 roku według Bloomberg New Energy Finance wyniosła 126 USD/kWh, w tym średni koszt ogniw dla takich zestawów spadł poniżej 100 USD/kWh. Udział ogniw w koszcie zestawów baterii wynosił niemal 80 proc.

Bloomberg New Energy Finance zakłada obecnie, że do 2023 r. koszt zestawów baterii do samochodów elektrycznych spadnie do średniego poziomu 101 USD/kWh. Jak podkreślają analitycy BNEF, wówczas możliwe stanie się zrównanie cen samochodów elektrycznych z cenami aut z silnikami spalinowymi, przy takiej samej marży producentów, bez dodatkowych zachęt przy zakupie aut na prąd.

Średnie ceny ogniw i zestawów baterii w latach 2013-2020. Źródło: BNEF.

Obserwowany obecnie spadek cen baterii nie pogarsza opłacalności produkcji, która według BNEF jest prowadzona przy marży wynoszącej przeciętnie 20 proc. Przy tym stopień wykorzystania linii produkcyjnych w fabrykach baterii ma wynosić około 85 proc.

REKLAMA

Bloomberg New Energy Finance podkreśla, że pełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych będzie mieć znaczenie dla dalszego obniżenia cen zestawów baterii.

Inny czynnik sprzyjający dalszemu spadkowi cen baterii, na który zwracają uwagę analitycy BNEF, to rosnąca gęstość baterii – zwłaszcza nowych rodzajów ogniw NMC i NMCA, które mają trafić do masowej produkcji już na początku przyszłego roku.

Póki co najtańszą alternatywą pozostają mniej wydajne ogniwa litowo-fosforanowo-żelazowe (LFP), w przypadku których notowany jest najniższy koszt wynoszący jedynie około 80 USD/kWh.

– Zejście poniżej 100 USD/kWh to kamień milowy. W ciągu zaledwie kilku lat średnie ceny spadną poniżej tego poziomu. Co więcej, nasza analiza pokazuje, że nawet jeśli ceny surowców powrócą do rekordowego poziomu z 2018 r., opóźni to zejście do poziomu 100 USD/kWh tylko o dwa lata. Przemysł bateryjny staje się coraz bardziej odporny na zmiany cen surowców, a czołowi producenci inwestują w produkcję katod, a nawet w kopalnie – komentuje James Frith, główny autor raportu BNEF.

Analitycy Bloomberg New Energy Finance zwracają jednak uwagę, że o ile zejście cen baterii do poziomu 100 USD/kWh w ciągu najbliższych lat wydaje się pewne, o tyle mniej oczywiste jest to, w jaki sposób osiągana będzie redukcja cen baterii w późniejszym okresie – bynajmniej nie dlatego, że dalsze spadki cen nie są możliwe, ale dlatego, że jest wiele alternatyw jeśli chodzi o dalszy rozwój technologii bateryjnych.

Jedną z tych alternatyw są baterie ze stałym elektrolitem, których szersze wykorzystanie producenci aut elektrycznych zapowiadają około 2025 r. (chociaż już pojawiają się na rynku pierwsze pojazdy z takimi ogniwami: Nowe baterie wchodzą na rynek. Pierwszy Daimler)

Bloomberg New Energy Finance zakłada, że tego rodzaju ogniwa mogą być tańsze w produkcji w porównaniu do obecnych kosztów wytwarzania ogniw litowo-jonowych aż o 40 proc.

Aktualna prognoza BNEF wskazuje, że w 2030 r. średnie ceny zestawów baterii spadną do 58 USD/kWh.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.