To największe ogniwo bateryjne LFP wyprodukowane w Europie

To największe ogniwo bateryjne LFP wyprodukowane w Europie
fot. ElevenEs

Firma ElevenEs zaprezentowała prototyp największego ogniwa baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) w Europie. Dostawy do klientów zaplanowane są na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Serbski producent baterii poinformował o wyprodukowaniu największego w Europie pełnowymiarowego ogniwa baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej).

Po stworzeniu i przetestowaniu ponad 500 laboratoryjnych baterii testowych opracowaliśmy ostateczny skład chemiczny i projekt ogniwa – powiedział Nemanja Mikać, dyrektor generalny ElevenEs.

REKLAMA

Rozwijamy się zgodnie z planem i realizujemy obietnice, które złożyliśmy naszym inwestorom. Spodziewamy się zamknąć kolejną rundę finansowania serii B jeszcze w tym roku, rozszerzyć nasze możliwości produkcyjne do 300–500 MWh i pozyskać kilku inwestorów strategicznych, aby jeszcze bardziej przyspieszać nasz wzrost – zapowiada Mikać.

Według informacji ElevenEs firma wprowadzi na rynek trzy odrębne rozmiary baterii w formacie pryzmatycznym, które mają być konkurencyjne wobec wszystkich dostępnych na rynku baterii produkowanych masowo. Firma nie podała szczegółów dotyczących parametrów technicznych i wymiarów baterii. 

Szybki rozwój

ElevenEs planuje dostarczyć pierwsze partie baterii klientom do testów do końca marca 2023 roku.

Firma prezentuje swoje ogniwo podczas konferencji The Business Booster organizowanej przez EIT InnoEnergy (28 i 29 września w Lizbonie).

Jeszcze rok temu podczas tej samej konferencji ElevenEs był na wczesnym etapie rozwoju, a ta bateria nie istniała. Imponujące jest to, co udało im się osiągnąć w tak krótkim czasie – skomentował Diego Pavia, CEO EIT InnoEnergy.

REKLAMA

fot. ElevenEs

Według BloombergNEF technologia LFP, która w 2022 roku ma osiągnąć 40 proc. udziału w globalnym rynku baterii, charakteryzuje się większym bezpieczeństwem użytkowania, jest tańsza w produkcji i bardziej przyjazna środowisku (ogniwa nie zawierają niklu i kobaltu). Akumulatory LFP mają do tego działać dwa razy dłużej niż najpopularniejsze konkurencyjne technologie.

Ogniwa LFP wprowadzane są do modeli samochodów Tesli, Volkswagena, BMW, Mercedesa i Forda.

Plany ElevenEs

ElevenEs jest przemysłowym spin-offem grupy Al Pack, która zajmuje się obróbką aluminium. Laboratorium i centrum badawczo-rozwojowe firmy działa od czerwca 2021 roku, a pierwszy zakład produkcyjny ma być ukończony w styczniu 2023 roku.

Jak podaje firma, pierwszy etap produkcji w skali giga (8 GWh), pozwalający na wytwarzanie baterii dla 200 tys. samochodów rocznie, spodziewany jest do końca 2025 roku.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.