Wszczęto postępowania przeciwko sprzedawcom energii
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko trzem sprzedawcom energii w wyniku skarg konsumentów, którzy wskazywali, że sprzedawcy mogli wprowadzać ich w błąd zapewniając, że tylko aktualizują dotychczasową umowę, a podpisanie dokumentów umożliwi obniżenie rachunków.
– Polska Energetyka Pro, Novum i Energetyczne Centrum zawierają z konsumentami umowy sprzedaży energii elektrycznej. Dodatkowo Energetyczne Centrum proponuje konsumentom sprzedaż gazu. Wszystkie trzy spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Urząd wszczął postępowania po analizie skarg konsumentów – informuje UOKIK
W opinii UOKiK przeświadczenie konsumenta o tym, że ma do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii, może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty, a sprzedawcy mogli działać niezgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Urząd sprawdzi m.in. czy konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy. – Pani przedstawicielka tej firmy energetycznej przedstawiła się jako przedstawicielka Tauronu. Wmówiła mi i nie tylko mi, że mój dostawca Tauron zmienia nazwę na Energetyczne Centrum S.A. i muszę podpisać aneks – UOKiK cytuje jedną ze skarg.
W komunikacie UOKiK czytamy ponadto, że ze skarg wpływających do UOKiK wynika, że przedstawiciele handlowi Polskiej Energetyki Pro, Novum i Energetycznego Centrum informowali konsumentów, że po podpisaniu nowej umowy będą płacili niższe rachunki za energię elektryczną, gdy tymczasem w ocenie UOKiK rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe niż u dotychczasowych dostawców m.in. ze względu na dodatkowe opłaty związane z obowiązkiem opłacania dwóch faktur, oddzielnie za dystrybucję i za sprzedaż energii elektrycznej oraz określenie w umowach zawyżonych wartości planowanego zużycia energii co skutkuje rozliczaniem odbiorcy według niekorzystnej dla niego taryfy.
UOKiK przypomina, że praktyczne informacje dla klientów przedsiębiorstw energetycznych zawiera Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej przygotowany wspólnie przez Urząd Regulacji Energetyki i UOKiK, a bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom udzielają m.in. Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii przy URE, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.
gramwzielone.pl