To pierwszy na świecie ciągnik rolniczy zasilany wodorem

To pierwszy na świecie ciągnik rolniczy zasilany wodorem
fot. Meccagri

Francuska firma Exxact Robotics opracowała pierwszy na świecie ciągnik rolniczy, którego jedynym paliwem jest wodór. Maszyna jest przeznaczona do pracy w winnicach. Na uwagę zasługuje bardzo długi czas jazdy bez potrzeby ładowania.

W lutym tego roku na międzynarodowych targach robotyki rolniczej w Tuluzie francuski producent Exxact Robotics zaprezentował ciągnik TRAXX Concept H2 w pełni zasilany wodorem. Z założenia ma on być wykorzystywany w winnicach.

Przed rozpoczęciem pracy nad TRAXX Concept H2 uczestnicy projektu przeprowadzili analizę cyklu życia produktu, porównując wykorzystanie do zasilania baterii litowo-jonowych oraz wodorowych. W efekcie uznali, że w tym przypadku wykorzystanie wodoru będzie lepszym pomysłem.

REKLAMA

Wśród plusów wodoru przedstawiciele Exxact Robotics wymieniają szybszy czas ładowania baterii wodorowych – wynosi on kilka minut w porównaniu z kilkoma godzinami dla baterii li-ion. Ponadto wykorzystanie ogniw wodorowych pozwoliło zbudować maszynę o 500 kg lżejszą w zestawieniu z odpowiednikiem zasilanym bateriami li-ion. Jak twierdzi Exxact Robotics, jest to duża różnica, która znajduje odzwierciedlenie się w mniejszym zagęszczaniu ziemi podczas pracy maszyny, co jest ważne chociażby z punktu widzenia odpowiedniego napowietrzenia gleby.

Cały dzień bez ładowania

TRAXX Concept H2 oferuje maksymalną moc 35 kW z naładowanymi w pełni bateriami (2 zbiorniki zawierające łącznie około 9 kg wodoru) – może wówczas pracować nawet do 12 godzin bez przerwy. Biorąc pod uwagę bardzo krótki czas ładowania, wynik osiągnięty przez francuską firmę wydaje się znakomity. Zastąpienie nieekologicznych paliw konwencjonalnych, wysoka wydajność urządzenia i długi czas pracy powodują, że TRAXX Concept H2 ma spory potencjał na rynkowy sukces.

REKLAMA

Do wykonania wodorowego ciągnika Exxact Robotics wykorzystał know-how firmy Dintec, która jest dostawcą innowacyjnych rozwiązań dla producentów maszyn mobilnych. Dostosowała ona jedno ze swoich wodorowych ogniw paliwowych, stosowane już w autobusach i ciężarówkach, integrując je z funkcjami niezbędnymi do zastosowania w rolnictwie.

TRAXX Concept H2 jest obecnie w fazie prototypu. Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się testy z wybranymi klientami – właścicielami winnic. Będą trwać przez okres maja, czerwca i lipca. Ich celem jest optymalizacja pracy ciągnika, analizy wykorzystania wodoru, możliwości tankowania, a także pozyskanie informacji zwrotnej od samych użytkowników. Jeżeli wszystko potoczy się dobrze, jest szansa, że ciągnik zasiany wodorem trafi na rynek w ciągu najbliższych 2–3 lat.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.