Baterie zapewniające zasięg do 2000 km już w 2027?
W ostatnich dniach sieć obiegły doniesienia o nowej, rekordowej baterii CATL, która ma rzekomo zapewniać samochodom elektrycznym zasięg aż 2000 kilometrów. Jeśli informacje okażą się prawdziwe, mogłyby oznaczać największy przełom w technologii baterii.
W sieci pojawiła się informacja, zgodnie z którą chiński gigant akumulatorowy CATL planuje wprowadzić na rynek baterię półprzewodnikową (solid-state), która miałaby zapewniać samochodom elektrycznym zasięg do 2000 kilometrów i czas ładowania około 10 minut. Źródłem tej wiadomości był wpis eksperta ds. chińskiej elektromobilności Tycho de Feijtera opublikowany na platformie X. Według tweeta nowy prototyp baterii CATL miałby osiągać gęstość energii 450 Wh/kg, a masowa produkcja powinna ruszyć w 2027 r.
Nie do końca…
Informacja szybko obiegła branżowe media i fora o elektromobilności, jednak – jak ustaliły serwisy Battery News i CarNewsChina – CATL nie potwierdza takich planów. Przedstawiciele firmy, zapytani przez redakcje obu portali, zdementowali doniesienia sugerujące wprowadzenie na rynek baterii o deklarowanym zasięgu i terminie produkcji.
W komentarzu przesłanym do Battery News rzecznik CATL wyjaśnił, że firma kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad technologią baterii ze stałym elektrolitem (solid-state), utrzymując pozycję lidera w branży, ale spodziewa się jedynie uruchomienia produkcji małoseryjnej do 2027 r. Komercjalizacja i rozwój pełnego łańcucha dostaw „pozostają jeszcze w pewnej odległości”.
Podobną odpowiedź otrzymała redakcja CarNewsChina, która przytoczyła stanowisko firmy: „CATL nigdy nie ogłaszał baterii o zasięgu 2000 km ani gęstości 450 Wh/kg”.
Oba portale wskazują, że pogłoski mogły mieć źródło w starych doniesieniach z 2023 r., kiedy CATL zaprezentował tzw. baterię skondensowaną (condensed battery) o gęstości 500 Wh/kg, opracowaną z myślą o lotnictwie pasażerskim. Choć technologia ta wykorzystuje żelowy elektrolit i stanowi pomost między klasycznymi a stałoelektrolitowymi ogniwami, to nie jest pełnoprawną baterią solid-state.
Zarówno Battery News, jak i CarNewsChina przypominają, że zgodnie z dotychczasowymi planami CATL zamierza rozpocząć w małej skali produkcję baterii solid-state w Chinach w 2027 r. Pełna komercjalizacja natomiast jest spodziewana dopiero około 2030 r. Eksperci oceniają, że do masowego wdrożenia potrzeba jeszcze kilku lat rozwoju materiałów, obniżenia kosztów i skalowania produkcji.
Konkurencja nie śpi
Na tle spekulacji wokół CATL konkretne deklaracje Toyoty i Sumitomo Metal Mining wypadają wyjątkowo rzeczowo. Zgodnie z informacjami dostępnymi w sieci obie firmy od 2021 r. rozwijają wspólny projekt nad materiałami katodowymi do baterii solid-state i informują o przełomie w zakresie trwałości interfejsu katoda–elektrolit. Opracowane przez nie proszkowe materiały, odporne na degradację przy wielokrotnych cyklach, mają stabilizować granicę faz i pozwalać na wyższe napięcia pracy bez utraty integralności struktury. To bezpośrednio przekłada się na większą gęstość energii i dłuższą żywotność ogniwa.
Toyota i Sumitomo planują uruchomić produkcję katod w 2028 r., najpierw na potrzeby własnych modeli z bateriami all-solid-state, których premierę przewidują na lata 2027–2028. Przed nimi jeszcze testy powtarzalności, certyfikacje bezpieczeństwa i optymalizacja kosztów, ale ich projekt uchodzi dziś za najbardziej konkretną mapę dojścia do komercyjnych baterii solid-state.
Patent Huawei na stały elektrolit
Równolegle Huawei coraz mocniej inwestuje w technologie solid-state, choć sam nie produkuje baterii trakcyjnych. W najnowszym patencie opisuje ogniwo o gęstości 400-500 Wh/kg oraz metodę azotowego domieszkowania elektrolitów siarczkowych, która ma rozwiązać problem degradacji na granicy z litem – od lat główne ograniczenie tej technologii. Teoretycznie może to oznaczać dłuższy cykl życia i wyższe bezpieczeństwo.
Firma deklaruje też pięciominutowe ładowanie i zasięg do 3000 km, choć eksperci podkreślają, że na razie to wartości laboratoryjne. Mimo to aktywność patentowa Huawei wzmacnia chińską ofensywę w wyścigu o technologie z obszaru solid-state i przybliża moment, gdy granica między elektroniką konsumencką a motoryzacją zacznie się realnie zacierać.
Nowa bateria CATL dla Europy
Rozwijając baterie solid-state, CATL nie rezygnuje z ulepszania baterii opartych na chemii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Ostatnio chińska firma ogłosiła wprowadzenie na rynek nowej baterii tego rodzaju, która została przygotowana z myślą o europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Bateria o nazwie Shenxing Pro ma zapewnić zasięg aut elektrycznych do 410 km (WLTP) i ładowanie w czasie do 20 minut, nawet w dużym mrozie.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Zasieg 758km, zadne 410km. 410 to jest juz teraz w wielu autach. W prezentacji jest jasna informacja, po co pisac takie nic nie wnoszace bzdury?
410 padlo w kontekscie odzyskanego zasiego przy ladowaniu 20min w temp. -20stopni. A nie pelnego zasiegu baterii.
To nie są baterie tępe pismaki
A o naxtra już pisaliscie?
Za dwa lata nikt nie będzie pamiętał o tej opowieści dziwnej treści.