Komisja Europejska chce przyspieszyć budowę energetycznych autostrad

Komisja Europejska chce przyspieszyć budowę energetycznych autostrad
fot. Unsplash

Europejski przemysł płaci średnio około 2,5 razy więcej za energię elektryczną niż przemysł w USA i Chinach. To jedna z przesłanek, która według Komisji Europejskiej stoi za potrzebą doinwestowania i integracji unijnych sieci elektroenergetycznych. Ma temu służyć nowa unijna inicjatywa o nazwie Grids Package and the Energy Highways.

Komisja Europejska przedstawiła założenia pakietu rozwiązań o nazwie Grids Package and the Energy Highways. Jego celem jest rozwój i integracja unijnych systemów elektroenergetycznych, co ma służyć większemu wykorzystaniu energii odnawialnej, przyspieszeniu elektryfikacji unijnej gospodarki, a także obniżeniu kosztów energii elektrycznej dla odbiorców w państwach Unii Europejskiej.

W komunikacie na temat założeń nowego pakietu legislacyjnego Bruksela wylicza, że w 2024 r. cena jednej kilowatogodziny energii elektrycznej dla przemysłu w Unii Europejskiej wyniosła przeciętnie 0,199 euro (około 0,86 zł) – w porównaniu z 0,082 euro (około 0,35 zł) w Chinach oraz 0,075 euro (około 0,32 zł) w USA.

REKLAMA

KE podkreśla też duże dysproporcje w obrębie samej Unii Europejskiej. W pierwszej połowie 2025 r. średnia cena energii elektrycznej dla konsumentów w UE wynosiła się od 0,3835 euro (około 1,66 zł) za kWh w Niemczech do 0,1040 euro (około 0,45 zł) za kWh na Węgrzech, a ceny dla pozostałych odbiorców wahały się w przedziale od 0,2726 euro (około 1,17 zł) za kWh w Irlandii do 0,0804 euro (około 0,34 zł) za kWh w Finlandii. Jak ocenia Komisja Europejska, powodem tych dysproporcji są niewystarczające inwestycje oraz niski poziom integracji infrastruktury elektroenergetycznej w państwach UE.

Unijni urzędnicy podkreślają, że wdrożenie zmian planowanych w ramach inicjatywy Grids Package and the Energy Highways nabiera jeszcze większego znaczenia w kontekście potrzeby budowania niezależności i samowystarczalności energetycznej Europy, a także planowanego odcięcia się UE od importu gazu i ropy z Rosji.

Tymczasem w 2022 r. paliwa kopalne miały największy udział w całkowitym zużyciu energii w Unii Europejskiej (70 proc.), przy czym 98 proc. ropy i gazu używanego w państwach członkowskich było importowane. Jak podkreślają unijni urzędnicy, to naraża UE na zmienność cen energii dla odbiorców i ryzyka geopolityczne, a odpowiedzią na te wyzwania jest elektryfikacja.

REKLAMA

Kluczowa budowa energetycznych autostrad

Podstawowym założeniem programu Grids Package and the Energy Highways jest potrzeba przyspieszenia procedur inwestycyjnych i zapewnienia finansowania dla rozbudowy interkonektorów – transgranicznych energetycznych „autostrad” łączących systemy energetyczne państw Unii Europejskiej.

Komisja podkreśla, że mimo przyjętych dotychczas dyrektyw i podjętych w europejskim sektorze elektroenergetycznym inwestycji Unia Europejska nie osiągnęła jeszcze potrzebnego poziomu integracji, który umożliwiłby wdrożenie idei unii energetycznej. KE zwraca uwagę, że kilka krajów członkowskich nie będzie w stanie osiągnąć założonego poziomu interkoneksji z systemami elektroenergetycznymi sąsiednich państw UE, mającego wynieść przynajmniej 15 proc. do 2030 r.

Propozycje zmian opracowane przez Komisję Europejską w ramach inicjatywy Grids Package and the Energy Highways zostaną teraz – w ramach kolejnych kroków unijnego procesu legislacyjnego – skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady UE.

Ponadto za kilka miesięcy Komisja ma zaproponować konkretne narzędzia wspomagające inwestycje w unijne sieci elektroenergetyczne. Wartość niezbędnych inwestycji w sieci dystrybucyjne w UE do 2040 r. Komisja Europejska szacuje na 730 mld euro, natomiast suma potrzebna do zmodernizowania i rozbudowy sieci przesyłowych została oszacowana na 472 mld euro.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.