Northvolt zwiększy europejską produkcję baterii do elektryków

Northvolt zwiększy europejską produkcję baterii do elektryków
fot. Northvolt

Szwedzki koncern Northvolt ogłosił pozyskanie 1,1 mld dolarów (około 5 mld zł) finansowania dłużnego w ramach kolejnej rundy pozyskiwania kapitału. Środki te przeznaczy na rozwój produkcji materiału katodowego, ogniw i systemów bateryjnych w Europie.

Northvolt obecnie koncentruje się na zwiększeniu możliwości produkcyjnych, żeby zrealizować zamówienia kluczowych klientów o wartości 55 mld dolarów. Do tego grona należą firmy: BMW, Fluence, Scania, Volvo Cars i Grupa Volkswagen.

Szwedzki producent baterii ustanowił sobie cel zbudowania własnych kompetencji i pełnego łańcucha wartości systemów bateryjnych, co obejmuje także produkcję materiału katodowego i recykling baterii. Do 2030 roku chce pozyskiwać 50 proc. surowców z baterii oddanych do recyklingu.

REKLAMA

Od 2017 roku Northvolt pozyskał łącznie prawie 8 mld dolarów w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych.

Połączenie decyzji politycznych, dynamicznego przechodzenia klientów na pojazdy elektryczne oraz bardzo dużego wzrostu popytu klientów na niskoemisyjne produkty stworzyło idealne warunki dla elektryfikacji – powiedział Peter Carlsson, współtwórca i prezes Northvolt.

Wśród inwestorów Northvolt w zakończonej rundzie inwestycyjnej znalazły się m.in. Grupa Volkswagen oraz firmy: AMF, ATP, Ava Investors, Baillie Gifford, Compagnia di San Paolo, Goldman Sachs Asset Management, IMAS Foundation, Olympia Group, Swedbank Robur, TM Capital.

Szwedzi wyprodukowali pierwszą własną baterię w gigafabryce Northvolt Ett w miejscowości Skelleftea w Szwecji pod koniec 2021 roku, pierwsze komercyjne dostawy ruszyły wiosną br.

REKLAMA

Fabryka Northvolt w Polsce

W Polsce zakład Northvolt dostarcza systemy bateryjne klientom z sektora przemysłowego i energetycznego od 2018 roku. Obecnie szwedzka spółka buduje u nas gigafabrykę magazynów energii o powierzchni 50 tys. m2.

Koszt inwestycji w Gdańsku to 200 mln euro. Uruchomienie fabryki zaplanowane jest na ten rok. Będzie ona wytwarzać magazyny o pojemności 5 GWh w skali roku, docelowo produkcja ma zostać rozszerzona nawet do 12 GWh.

W zakładzie produkcyjnym w Gdańsku ma być wykorzystywana innowacyjna technologia ogniw bateryjnych rozwijana przez kalifornijski start-up Cuberg, który został przejęty przez Northvolt. Technologia ta ma umożliwić znaczące zwiększenie gęstości energii. Według zapewnień szwedzkiego producenta ogniwa firmy Cuberg w 2025 roku przekroczą gęstość 1000 Wh/L.

Northvolt Drei: 60 GWh mocy produkcyjnej

W marcu br. Northvolt podpisał z niemieckim landem Schleswig-Holstein i regionem Heide list intencyjny dotyczący budowy fabryki baterii litowo-jonowych o łącznej mocy produkcyjnej 60 GWh rocznie.

Gigafabryka Northvolt Drei ma powstać w Heide w północnych Niemczech. Według planów będzie dostarczać na rynek europejski baterie litowo-jonowe dla około miliona pojazdów elektrycznych. Uruchomienie produkcji zaplanowane jest na rok 2025.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.