NFOŚiGW przyznał dotacje na 24 nowe autobusy zeroemisyjne

NFOŚiGW przyznał dotacje na 24 nowe autobusy zeroemisyjne
Podpisanie umów na zakup autobusów w Świdnicy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansuje zakup 24 autobusów zeroemisyjnych dla dolnośląskich miast. Przekaże na nie 55,8 mln, w tym blisko 49 mln formie dotacji i prawie 7 mln w formie niskooprocentowanej pożyczki. Autobusy będą jeździć po ulicach Świdnicy, Świebodzic, Boguszowa-Gorców, Jedliny-Zdrój, Duszników-Zdroju i Nowej Rudy.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki (NFOŚiGW) przyznał dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny, który już wcześniej wsparł samorządy kilkunastu polskich miast i aglomeracji.

Tam będzie zielony transport

REKLAMA

Świdnica kupi 12 autobusów z napędem elektrycznym oraz 12 stacjonarnych stacji ładowania typu plug-in, na co otrzyma dotację w kwocie 23 772 358 zł, a także pożyczkę w kwocie 6 926 829 zł (łączna wartość projektu to 37 760 000 zł). Świebodzice zaplanowały zakup dwóch autobusów oraz punktów ładowania typu plug-in. Miasto otrzyma z NFOŚiGW na ten cel dotację w wysokości 3 359 759 zł (wartość projektu w tym wypadku wyniesie 5 530 012 zł).

Z kolei gmina Boguszów-Gorce otrzyma 1 319 857 zł dotacji na zakup jednego autobusu i dwóch punktów ładowania (wartość projektu to 1 761 627 zł). Gmina Jedlina-Zdrój planuje zakup jednego autobusu oraz jednej ładowarki mobilnej, co jest możliwe dzięki dotacji w kwocie 985 610 zł oraz pożyczce w wysokości 309 826 zł (wartość projektu to 1 295 436,00 zł).

Duszniki-Zdrój otrzymają 15 232 320 zł dotacji na zakup sześciu autobusów (całkowity koszt projektu to 19 040 400 zł). Nowa Ruda natomiast kupi dwa autobusy elektryczne i dwa punkty ładowania. Kwota dotacji z NFOŚiGW to w tym przypadku 4 277 325 zł, a pożyczka wyniesie 1 000 000 zł (całkowita wartość przedsięwzięcia to 5 473 500 zł).

REKLAMA

Wsparcie dla małych i średnich miast

Oprócz zakupu autobusów gminy planują szkolenia kierowców i naukę obsługi pojazdów. Autobusy będą niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

– Zadaniem programu Zielony Transport Publiczny, zaprojektowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jest przede wszystkim upowszechnianie zeroemisyjnego transportu publicznego – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska. – Ważnym celem jest nie tylko obniżanie wykorzystania paliw emisyjnych w zbiorowej komunikacji miejskiej, ale także budowanie świadomości społecznej w zakresie korzyści płynących z rozwoju elektromobilności w Polsce – dodaje wiceminister.

Zdaniem Zyski dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego gminy będą mogły zainwestować w ważne działania na rzecz podniesienia poziomu życia mieszkańców, w tym poprawę jakości powietrza w miastach.

Rządowe wsparcie, pochodzące w całości ze środków krajowych, przeznaczane na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych miast. Dobrze zorganizowana mobilność ma kluczowe znaczenie, nie tylko dla rozwoju gospodarczego i komfortu życia mieszkańców miast, ale także ze względu na ochronę środowiska – wyjaśnia Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.