Solaris wprowadza baterie nowej generacji

Solaris wprowadza baterie nowej generacji
Solaris

Podczas XVI Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo, które zakończyły się właśnie w Kielcach, Solaris Bus & Coach zaprezentował dwa pojazdy elektryczne. Jednym z nich jest flagowy model elektryczny producenta Urbino 12 electric, drugim – przegubowe Urbino 18,75 electric, wyposażone w baterie nowej generacji o bardzo dużych pojemnościach.

Bateryjne autobusy Solarisa to najbardziej popularne modele w bezemisyjnej ofercie elektryków polskiego producenta. Urbino 12 electric – flagowy model elektryczny marki – został wyposażony w nową generację baterii o pojemności ponad 520 kWh. Podobne parametry baterii Solaris High Energy gwarantują zasięg autobusu liczący około 300 km w rozmaitych warunkach drogowych i klimatycznych.

Urbino 12 electric – standardy bezpieczeństwa

REKLAMA

Magazyny energii można ładować za pomocą jednego z dwóch gniazd plug-in, umieszczonych nad nadkolem, a także z przodu pojazdu. Urbino 12 electric wyposażony jest w oś elektryczną z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocach 125 kW każdy. System napędowy wykonany jest w energooszczędnej technologii SiC.

Standardy bezpieczeństwa zostały zapewnione przez rozbudowany monitoring, a także rozwiązania asystenckie dla kierowcy. System MobilEye Shield+ ostrzega prowadzącego, gdy w martwych polach widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista. Całkowicie przeprojektowane lusterka, a raczej kamery, wyświetlają obraz na ekrany wewnątrz pojazdu, przez co zapewniają doskonałą widoczność, także w niesprzyjających warunkach pogodowych, w czasie deszczu lub o zmroku. Autobus ma także czujnik zmierzchu sterujący oświetleniem.

Urbino 18,75 electric

Drugim pojazdem, który Solaris pokazał na Transexpo 2022, jest przegubowy autobus elektryczny Urbino 18,75 electric o zwiększonej długości. Pojazd ten jest pierwszym modelem czwartej generacji, ma długość 18,75 m.

Autobus nie emituje spalin, a centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę pojazdu. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu pozwoliła osiągnąć optymalne rezultaty w zakresie zasięgu i pojemności pasażerskiej. W pojeździe tym zamontowano baterie o pojemności ponad 520 kWh.

REKLAMA

Podobnie jak w autobusie 12-m zadbano o bezpieczeństwo podróżnych. Kierowca, oprócz systemów Mobileye i kamer w miejscu klasycznych lusterek, skorzysta z systemu kamer szerokokątnych, które łączą obraz 360-stopniowy z widokiem z lotu ptaka. Ponadto w wydłużonym elektryku dostępny będzie czujnik zmierzchu i deszczu, a także rozwiązanie automatycznie wykrywające zmęczenie kierowcy.

Urbino 18 hydrogen – premiera 2022 roku

Przypomnijmy, że stawiający na elektromobilność Solaris nie skupia się wyłącznie na pojazdach bateryjnych i inwestuje też w rozwój trolejbusów oraz pojazdów wodorowych. Ta ostatnia technologia jest także wspierana przez instytucje unijne, które w wodorze widzą istotny element transformacji energetycznej.

Solaris ma w swojej ofercie dwa w pełni wodorowe pojazdy: Urbino 12 hydrogen oraz przegubowy model Urbino 18 hydrogen, który miał swoją premierę 14 września 2022 roku.

Nowy model bazuje na nowoczesnym ogniwie wodorowym o mocy 100 kW. Nowością jest zastosowanie napędu rozproszonego, który przez swoją modułową konstrukcję pozwolił na elastyczne rozmieszczenie komponentów.

Dzięki temu wodorowy przegubowiec nie ma klasycznej komory silnika, co z kolei pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Ponadto zaoszczędzona przestrzeń na dachu umożliwiła zamontowanie butli o z wodorem o pojemności aż 51,2 kg. Premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać około 350 km w różnych warunkach pogodowych.

redakcja@gramwzielone.pl


 © Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.