Blisko 50 mln zł dotacji na elektryczne i wodorowe autobusy dla Wielkopolski

Blisko 50 mln zł dotacji na elektryczne i wodorowe autobusy dla Wielkopolski
Autobus wodorowy, źródło: Solaris

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże samorządom 48,4 mln zł na rozwój zeroemisyjnej komunikacji publicznej w sześciu miastach w województwie wielkopolskim. Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl, Piła, Swarzędz i Września zakupią łącznie 25 autobusów elektrycznych i wodorowych na potrzeby transportu zbiorowego, a także na budowę infrastruktury do ładowania pojazdów.

Wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) opiewa na ogólną kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki. Dofinansowanie dla sześciu wielkopolskich miast pochodzi z realizowanego przez NFOŚiGW wieloletniego programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (ZTP), poprzez który wspierany jest w Polsce rozwój ekologicznej, zeroemisyjnej komunikacji miejskiej.

Mniejsze możliwości, ale problem ten sam

REKLAMA

Głównym celem programu jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, a w konsekwencji – poprawa stanu powietrza w ośrodkach miejskich. Upowszechnienie na liniach komunikacyjnych polskich miast autobusów, które nie emitują CO2, szkodliwych związków (m.in. tlenków azotu i siarki) oraz pyłów, to jeden z ważnych czynników ograniczania zanieczyszczania powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców.

Wsparcie ze środków finansowych programu „Zielony Transport Publiczny” kierujemy nie tylko do wielkich aglomeracji, ale przede wszystkim do miast średnich i małych, które dysponują skromniejszymi możliwościami rozwojowymi, a często w równym stopniu borykają się z takimi problemami cywilizacyjnymi jak smog, nadmierna emisja gazów cieplarnianych i hałas – komentuje wiceprezes NFOŚiGW Sławomir Mazurek.

25 zielonych autobusów

REKLAMA

Projekty wsparte przez NFOŚiGW w Wielkopolsce zakładają łącznie zakup 25 ekologicznych autobusów: 22 o napędzie elektrycznym i trzy zasilane wodorem. Gniezno kupi 10 autobusów o napędzie elektrycznym, w Kórniku w ramach przedsięwzięcia gmina zainwestuje środki w trzy autobusy elektryczne. Nowy Tomyśl planuje zakup jednego autobusu o napędzie elektrycznym, Piła natomiast kupi trzy autobusy o napędzie wodorowym i dwa zasilane energią elektryczną. W Swarzędzu przewidziano zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym, a we Wrześni – jednego takiego pojazdu.

Autobusy będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, niektóre także klimatyzowane.

Beneficjenci za otrzymane dotacje i pożyczki kupią i zamontują również infrastrukturę do ładowania zeroemisyjnych pojazdów, w tym ładowarki mobilne, ładowarki do zajezdni, przyłącza i stacje transformatorowe. Przeprowadzone zostaną również szkolenia dla kierowców i mechaników obsługujących nowe autobusy.

Realizacja poszczególnych inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 roku a 30 września 2025 roku. Efektem ekologicznym przedsięwzięć ma być istotne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, redukcja emisji tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10).

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.