Liczba elektryków zbliża się do 70 tys. Ile przybyło w styczniu?

Liczba elektryków zbliża się do 70 tys. Ile przybyło w styczniu?
Pixabay

Na koniec pierwszego miesiąca 2023 roku liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie bateriami oraz hybryd ładowanych z gniazdka – przekroczyła 67 tys. Wolumen elektryków zarejestrowanych wyłącznie w styczniu był o ponad 50 proc. wyższy od liczby rejestracji z pierwszego miesiąca zeszłego roku.

Według danych z końca stycznia 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 67 097 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. Wyłącznie w styczniu ich liczba zwiększyła się o 2376, czyli o 56 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu zeszłego roku.

W całym 2022 roku liczba samochodów elektrycznych w naszym kraju wzrosła o 26 439, co było o 33 proc. lepszym wynikiem niż osiągnięty w 2021 roku.

REKLAMA

Pod koniec stycznia 2023 roku po polskich drogach jeździło 63 701 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektrycznych aut (BEV – battery electric vehicles) było 32 555 (51 proc.), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV – plug-in hybrid electric vehicles) w liczbie 31 146.

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 3396 pojazdów. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 16 416 sztuk, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 490 907 pojazdów. Pod koniec ubiegłego miesiąca liczba autobusów elektrycznych w Polsce wzrosła do 837.

Pod koniec stycznia 2023 roku w Polsce funkcjonowały 2612 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, które oferowały 5139 punktów ładowania – w tym 29 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 57 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (123 punkty).

PSPA: Potrzebna aktualizacja Mojego Elektryka

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), podkreśla, że w styczniu 2023 roku zarejestrowano wyraźnie więcej samochodów elektrycznych niż na początku ubiegłego roku – mimo nadal odczuwalnego ograniczenia podaży nowych pojazdów na polskim rynku.

REKLAMA

– W celu podtrzymania trendu wzrostowego warto rozważyć aktualizację zasad udzielania dotacji w ramach programu Mój Elektryk. Z uwagi na wysoki poziom inflacji coraz niższa liczba wersji poszczególnych modeli BEV mieści się w ustalonym limicie pozwalającym na objęcie pojazdu dofinansowaniem: pod koniec I połowy 2022 roku – 63, a pod koniec II połowy już tylko 46 – mówi Maciej Mazur.

– Celowe jest także m.in. objęcie wsparciem zeroemisyjnych samochodów dostawczych o DMC do 4,25 t czy też zwiększenie dostępu do informacji na temat środków finansowych wciąż dostępnych w ramach programu – dodaje dyrektor zarządzający PSPA.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zwraca uwagę na nowe regulacje, które dążą do całkowitego wycofania ze sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi.

– Podjęta właśnie przez Parlament Europejski decyzja w sprawie redukcji CO2 w przypadku pojazdów osobowych i dostawczych oraz propozycja Komisji Europejskiej dla pojazdów ciężarowych upewnia branżę motoryzacyjną, że rok 2035 będzie rokiem granicznym, od którego nie będzie możliwe rejestrowanie pojazdów innych niż bateryjne i wodorowe pojazdy osobowe i dostawcze, zaś redukcja CO2 w przypadku pojazdów ciężkich musi wynieść 65 proc. Cel pośredni to rok 2030 i ograniczenie emisji CO2 dla samochodów osobowych o 55 proc., dla dostawczych 50 proc. i 45 proc. dla ciężarowych – mówi Jakub Faryś.

– Aby te ambitne cele udało się osiągnąć, niezbędne jest oprócz wysiłku branży zbudowanie sieci ładowania i tankowania wodorem, tak aby działania te przełożyły się na sukces rynkowy pojazdów zeroemisyjnych – dodaje prezes PZPM.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.