REKLAMA
 
REKLAMA

W Polsce przybywa aut elektrycznych. Najnowsze dane

W Polsce przybywa aut elektrycznych. Najnowsze dane
Unsplash

Liczba samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną w Polsce przekroczyła właśnie 47 tys. Wolumen elektryków zarejestrowanych w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku jest o ponad 57 proc. większy od liczby rejestracji w analogicznym okresie zeszłego roku.

Licznik Elektromobilności uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że na koniec lipca 2023 roku po polskich drogach jeździło 82 955 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.

Flota aut w pełni elektrycznych (BEV) liczyła 42 265 pojazdów, a hybryd typu plug-in (PHEV) – 40 690 aut. Samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym było 4778, z czego ponad 99 proc stanowiły BEV. Rośnie także flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 18 290 egzemplarzy.

REKLAMA

Jak podają PSPA i PZPM rośnie także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych. Na koniec lipca 2023 roku było ich 587 617. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 946 pojazdów.

Coraz więcej stacji ładowania

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się także infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca 2023 roku w Polsce funkcjonowały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (z 5884 punktami ładowania). Prawie 1/3 stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. W lipcu przybyło 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów).

REKLAMA

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreśla, że widać utrzymującą się dobrą koniunkturę wdrażania do użytku nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania mimo trwającego okresu wakacyjnego.

W lipcu oddano do użytku 68 ładowarek, zwiększając ogólną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania o 32 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Duża w tym zasługa rozwijającej się sieci ładowania przy centrach handlowych, zwłaszcza w dużych arteriach miejskich oraz zakończenia procesów odbiorów stacji, których proces budowy rozpoczął się 2-3 lata temu. W efekcie do końca roku przewidujemy rozbudowę sieci ładowania do około 7,5 tys. punktów, a w kolejnych dwóch latach do ponad 38 tys. punktów. Wyzwaniem pozostaje wyrównanie tempa rozwoju infrastruktury ładowania na terenie kraju – mówi Maciej Mazur.

Największą liczbę ładowarek dla pojazdów elektrycznych mają Warszawa (312 ładowarek), Gdańsk (141) i Katowice (106).

W lipcu przekroczyliśmy granicę 47 tys. zarejestrowanych pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. O ile samochody osobowe w ostatnich miesiącach przyrastają o mniej więcej 50 proc. r/r, o tyle liczba rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych jest prawie trzykrotnie wyższa. O niemal 80 proc. wzrosły rejestracje samochodów wodorowych. Wyniki te pokazują, że klienci coraz chętniej wybierają osobowe pojazdy elektryczne, a firmy nabywając samochody dostawcze, widzą w tym możliwość nie tylko zapewnienia ekologicznego transportu, ale też wymierne oszczędności dzięki programowi „Mój elektryk” – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Surowców i tak braknie na te elektryki. Recykling to nie jest lekarstwo bo dużo samochodów w skali świata płonie przez co surowce znikają bezpowrotnie. Wystarczy zobaczyć na ostatnie pożary w Kanadzie, Grecji czy Hiszpanii. Ile tam spłonęło samochodów? Ile domów wraz z cennymi metalami?

W lutym 2023 było 33902 samochodów elektryczny (BEV) i 5266 pkt. ładowania. Jednocześnie mogło ładować się tylko 15,53% samochodów. Natomiast w Sierpniu 2023 ten odsetek spadł do poziomu 13,92%. 42265 (BEV) i 5884 pkt. ładowania. pkt ładowania nie nadążają za elektrykami.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA