REKLAMA
 
REKLAMA

Autobusy elektryczne na ulicach dwóch kolejnych miast

Autobusy elektryczne na ulicach dwóch kolejnych miast
Fot. Solaris

Kolejne polskie miasta postawiły na elektryczne autobusy. Dzięki inwestycjom w zeroemisyjny transport mieszkańcy zyskają bardziej komfortowe i ekologiczne podróże, a miasta ograniczą emisję spalin. 

Do grona polskich miast inwestujących w zeroemisyjny transport publiczny dołączyły Radom i Pelplin. Na ich ulice wyjechało łącznie osiem nowych autobusów elektrycznych, sfinansowanych dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Radom i Pelplin inwestują w zeroemisyjną flotę

Mieszkańcy Radomia mogą już korzystać z pięciu nowych autobusów elektrycznych firmy MAN. To pierwsza część większej inwestycji – docelowo miasto planuje zakup aż 20 takich pojazdów. Projekt, którego całkowity koszt to niemal 60 mln zł, otrzymał 45 mln zł dofinansowania z KPO oraz 2 mln zł pożyczki z NFOŚiGW.

REKLAMA

Autobusy są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w nowoczesne systemy ładowania. Do ich obsługi przygotowano 10 dwustanowiskowych ładowarek, a ponad 100 kierowców i pracowników technicznych zostanie przeszkolonych w zakresie eksploatacji nowej floty. Inwestycja ma nie tylko poprawić komfort podróży, lecz także znacząco zmniejszyć zużycie paliw kopalnych i emisję spalin w mieście.

Z kolei Gmina Pelplin zakupiła trzy elektryczne autobusy marki Solaris o długości 12 m, które obsłużą lokalne linie komunikacyjne. Całość inwestycji wyniosła ponad 6 mln zł, z czego ponad 4 mln zł stanowiła dotacja z NFOŚiGW.

REKLAMA

Nowe pojazdy, podobnie jak w Radomiu, są niskopodłogowe i przyjazne dla osób o ograniczonej mobilności. W ramach projektu zamontowano również ładowarkę z dwoma stanowiskami oraz przeprowadzono szkolenia dla kierowców.

Zielony transport publiczny – program z przyszłością

Zakup autobusów w Radomiu i Pelplinie zrealizowano w ramach programu Zielony transport publiczny (ZTP). Na ten cel przeznaczono łącznie 5,4 mld zł, w tym 3,4 mld zł pochodzi ze środków KPO.

Program skierowany jest do operatorów i organizatorów transportu publicznego i obejmuje wsparcie m.in. zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych, trolejbusów, a także budowy i modernizacji infrastruktury do ładowania lub tankowania pojazdów.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne