Ministerstwo Energii przyjęło Plan Rozwoju Elektromobilności oraz Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. ME zapewnia, że zaproponowane rozwiązania mają poprawić bezpieczeństwo energetyczne oraz zmniejszyć ilość zanieczyszczeń generowanych przez transport.
W opinii ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego zainicjowany przez ME plan rozwoju elektromobilności przyczyni się do umacniania wzrostu gospodarczego Polski.
– Musimy szukać własnych dróg do zyskiwania przewag konkurencyjnych oraz rozwiązań które mogą dać odpowiedni efekt gospodarczy – komentuje minister energii. – Elektromobilność to innowacyjne i konkurencyjne gospodarczo rozwiązanie. Realizacja naszego planu wpisuje się w przyjęty przez rząd Plan Odpowiedzialnego Rozwoju.
Plan Rozwoju Elektromobilności, który zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych, uwzględnia także kwestię elektryfikacji transportu publicznego.
– Chcemy być częścią światowego przemysłu pojazdów elektrycznych i stymulować powstanie nowego rynku w Polsce. Chcemy wyprzedzać światowe trendy – wylicza minister Tchórzewski. – Wierzę, że elektromobilność będzie jednym z kół zamachowych nie tylko dla rozwoju polskich przedsiębiorstw, ale także polskiej nauki.
ME dodaje, że upowszechnienie samochodów i autobusów elektrycznych pozwoli także radykalnie poprawić jakość powietrza w miastach. Zaznacza, że szersze wykorzystanie energii elektrycznej do napędzania pojazdów pozwoli zmniejszyć uzależnienie Polski od importu ropy.
Wiceminister Michał Kurtyka, odpowiadający w resorcie energii za obszar elektromobilności, podkreśla, że projekt ME to również szansa na rozwój innowacyjnych technologii i nowych modeli biznesowych.
– Na koniec 2015 r. po świecie jeździło milion samochodów elektrycznych. W 2040 r. będzie 500 mln. To szansa dla polskiego przemysłu, nauki i startupów – ocenia.
Dodaje, że milion pojazdów elektrycznych w 2020 r. przyczyni się do optymalnego zagospodarowania nadwyżek energii w godzinach nocnych.
Ministerstwo Energii proponuje także rozwiązania służące upowszechnieniu pojazdów na LNG lub CNG, podkreślając, że gaz ziemny jest znacznie korzystniejszy niż ropa ze względu na mniejszą szkodliwość środowiskową, a przy tym jest surowcem, którego dostawy są bardziej zdywersyfikowane niż w przypadku ropy.
ME wskazuje, że niezbędnym uzupełnieniem zapisów Planu Rozwoju Elektromobilności są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w tzw. Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Projekty Planu rozwoju elektromobilności oraz Krajowych ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w przyszłym tygodniu zostaną przekazane do konsultacji społecznych.
red. gramwzielone.pl / ME/ PAP