Fortum sprawdzi elektryczny samolot. Jaki koszt energii?
Fortum uczestniczy w organizowanym przez Helsińskie Stowarzyszenie Lotnictwa Elektrycznego projekcie testów samolotu z napędem elektrycznym. Jakie cele chce osiągnąć dzięki temu fiński koncern energetyczny?
Pierwszą zakupioną w Finlandii, seryjnie produkowaną maszyną napędzaną prądem jest Pipistrel Alpha Electro.
Fiński koncern energetyczny zapewnia, że wykorzystanie w pełni elektrycznych silników w lotnictwie jest najbardziej efektywne w małych samolotach, natomiast w większych samolotach pasażerskich może sprawdzić się technologia hybrydowa.
– Uważamy, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jesteśmy pionierami rozwoju technologicznego i geograficznej ekspansji sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w krajach nordyckich. Chcemy dziś wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu, które ma duży potencjał wzrostu – komentuje Heli Antila, wiceprezes ds. technologii Fortum.
Pipistrel Alpha Electro to dwumiejscowy samolot szkoleniowy, którego konstrukcja została sfinansowana m.in. z udziałem środków z unijnego programu Horyzont 2020. W prototypie, w którego budowę zaangażował się m.in. Siemens, zastosowano baterie o pojemności 17 kWh oraz ważący 14 kg silnik o mocy 85 kW. Waga samolotu z bateriami wynosi 350 kg.
W realizowanym w Finlandii projekcie Pipistrel Alpha Electro będzie wykorzystywany, poza zbieraniem danych badawczych, także do szkolenia pilotów.
– Dzięki uczestnictwu w pierwszym fińskim projekcie samolotu elektrycznego zdobędziemy cenną wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, ich żywotności oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. Będziemy mogli zastosować tę wiedzę w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej – mówi Tapio Poutiainen, manager projektu z Fortum.
Konstruktorzy Pipistrel Alpha Electro chwalą się, że koszt energii elektrycznej potrzebnej do wykonania godzinnego lotu elektrycznym Pipistrel Alpha Electro ma wynosić tylko około 2 euro.
– Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi, co pozwala na naukę pilotażu większej liczby osób – zarówno entuzjastów lotnictwa, jak i tych, którzy dopiero marzą o karierze zawodowego pilota. Bazując na prognozach możemy stwierdzić, że wykorzystanie samolotu elektrycznego w szkołach pilotażu mogłoby zmniejszyć koszt nauki nawet o jedną trzecią – dodaje Janne Vasama z Helsińskiego Stowarzyszenia Samolotów Elektrycznych.
Pierwszy start Pipistrel Alpha Electro z lotniska Helsinki-Malmi zaplanowano na koniec przyszłego miesiąca.
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.