Państwowe koncerny energetyczne zbudują elektrycznego vana

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz spółki energetyczne Enea SA, Energa-Operator SA, PGE Dystrybucja SA i Tauron Dystrybucja wczoraj w Gdyni podpisały list intencyjny dotyczący wielostronnej współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Współpraca w ramach programu e-VAN ma na celu stworzenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów użytkowych.
Jak informuje NCBiR, założeniem programu e-VAN jest opracowanie innowacyjnego, bezemisyjnego auta dostawczego. Pojazd ma być dostosowany do potrzeb sygnatariuszy listu intencyjnego, tak aby mógł być wykorzystywany m.in. we flotach spółek do realizacji codziennych zadań.
– Prowadzimy testy samochodów elektrycznych we flocie firmowej oraz prace badawcze w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych. Tego typu działania mają na celu pozyskanie wiedzy i doświadczeń w wykorzystaniu ekologicznego, obniżającego zanieczyszczenie środka transportu z napędem elektrycznym. Jednym z podstawowych elementów wspierających rozwój elektromobilności jest odpowiednia, ale i wyprzedzająca potrzeby, ilość i rozmieszczenie punktów ładowania samochodów i autobusów elektrycznych. W związku z tym elektromobilność dla dystrybutorów energii elektrycznej oznacza konieczność rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych – mówi Robert Zasina, prezes Tauron Dystrybucja.
W ramach współpracy powołany zostanie zespół projektowy, który skoordynuje wszystkie działania, w tym także prace badawczo-rozwojowe.
Pojazd ma zostać zamówiony i wcielony do floty należącej do sygnatariuszy listu. Zakończenie działań w ramach programu e-VAN przewidziane jest na rok 2022.
– Dzięki obecności największych w Polsce spółek energetycznych, powstanie pojazd dostosowany do oczekiwań tego segmentu rynku. To również kolejne działanie NCBR w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreując rynek dla nowatorskich produktów – komentuje dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, prof. Maciej Chorowski.
Innym przykładem działań Narodowego Centrum Badań w zakresie elektromobilności jest program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego ma zostać opracowany innowacyjny polski autobus zeroemisyjny.
Rząd szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach tego programu osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów może trafić nawet tysiąc autobusów na prąd.
Z kolei państwowe koncerny energetyczne stoją za projektem budowy polskiego samochodu osobowego, który będzie napędzany energią elektryczną.
W tym celu w październiku 2016 r. państwowe koncerny energetyczne PGE, Tauron, Energa i Enea utworzyły firmę ElectroMobility Poland. Każda spółka objęła po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. EMP dysponuje kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł.
Ministerstwo Energii, które wspiera ten projekt, chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie był wyższy od ceny 1 litra benzyny.
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.