REKLAMA
 
REKLAMA

W Niemczech powstanie fabryka fotowoltaiki zintegrowanej z pojazdami

W Niemczech powstanie fabryka fotowoltaiki zintegrowanej z pojazdami
Fot. OPES

OPES Solar Mobility planuje zwiększenie swoich dotychczasowych mocy produkcyjnych i wybiera do tego lokalizację w Niemczech. Popyt na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (VIPV) rośnie, a elektryfikacja kolejnych sektorów transportu tylko ten trend przyspieszy.

Oprócz elektryfikacji samochodów osobowych trwają wdrożenia projektów związanych z elektryfikacją samochodów dostawczych, a także zelektryfikowanych samochodów ciężarowych. Zwłaszcza w przypadku pojazdów dostawczych i tirów, dla których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż w przypadku osobówek, dodatkowe źródło energii pozwalające na zwiększenie realnego zasięgu może w przyszłości odgrywać znaczącą rolę.

Nowa fabryka w Niemczech

O planach uruchomienia zakładu produkującego fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (Vehicle Integrated Photovoltaic, VIPV) poinformowała firma OPES Solar Mobility. Współpracuje ona m.in. z Centrum Fraunhofera ds. Fotowoltaiki Krzemowej (CSP) oraz Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej (ISE).

REKLAMA

OPES specjalizuje się w produkcji specjalistycznych paneli słonecznych, które można zainstalować na powierzchni pojazdów dostawczych, autobusów i ciężarówek. Obecnie ma zakład produkcyjny w Changzhou w Chinach, w którym zatrudnia około 300 pracowników.

Kolejnym krokiem na drodze rozwoju firmy, która chce być liderem w branży VIPV, jest otwarcie zakładu produkcyjnego w Niemczech. Taki ruch firma argumentuje chęcią zwiększenia ekspansji na rynek europejski oraz rozwoju nowych łańcuchów dostaw poprzez zapewnienie sobie surowców do produkcji modułów.

Opracowane z myślą o transporcie

W nowym zakładzie produkcyjnym OPES chce wytwarzać zaawansowany bezramkowy ultracienki moduł o nazwie SolFlex, opracowany we współpracy z Fraunhofer CSP. SolFlex przeznaczony będzie do zakrzywionych powierzchni. Moduł oferuje wysoką wydajność powierzchniową i dobre parametry pracy przy częściowym zacienieniu. Przy opracowywaniu produktu uwzględniono trudne warunki środowiskowe, takie jak ciągłe wibracje, zmiany temperatury, narażenie na czyszczenie za pomocą myjni ciśnieniowych.

REKLAMA

Firm oferuje możliwość dostosowania modułów do specyficznej powierzchni dachu określonego pojazdu (do maks. powierzchni 3,6 m2). Dla przykładu moduł o powierzchni 1 m2 (4,4 mm grubości wraz z taśmą samoprzylepną i 2,9 mm bez niej) oferuje maksymalną moc 170 W i sprawność wynoszącą powyżej 22 proc. Napięcie obwodu otwartego (Voc) wynosi 24,23 proc, wartość prądu zwarciowego (Isc) to 9,55 A. Moduł waży 3,4 kg i może pracować w bardzo szerokim zakresie temperatur: od -40 do +85 st. C.

Wspomniana taśma samoprzylepna została przetestowana na różnorakich powierzchniach pod kątem przyczepności, odprowadzania kondensatu, a także szybkości montażu.

Współpraca z Westfalen

Warto dodać, że OPES w 2022 r. uruchomił linię produkcyjny dla swoich modułów przeznaczonych dla sektora VIPV w zakładzie Westfalen Mobil GmbH w Rheda-Wiedenbrück w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech. Współpraca między firmami ma być jednym z kluczowych projektów odpowiadających na rosnący popyt na samochody kempingowe z zaawansowaną technologią wymagającą dostarczania energii elektrycznej.

OPES Solutions opracowało dostosowaną do indywidualnych potrzeb linię montażową do integracji modułów bezpośrednio z dachem. Linia zapewnia automatyczne wyrównanie i klejenie na dachu, aby umożliwić ekonomiczną i niezawodną produkcję seryjną. Funkcjonalność i wydajność rozwiązania są testowane i kontrolowane na zautomatyzowanym etapie produkcji, aby potwierdzić wysoką jakość.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Jaką wartość nasłonecznienia w watach przyjęto przy podawaniu sprawności? Zazwyczaj w STC przyjmuje się 1000W/m2, więc jeśli z 1m2 modułu otrzymujemy 170W to sprawność wynosi zaledwie 17% a nie ponad 22%.

Druga rzecz: napięcie obwodu otwartego podajemy w woltach a nie w procentach.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA