Huawei i SMA liderami rynku falowników w 2016 r.
Jak wynika z badania wykonanego przez firmę GTM Research, w tym roku jest kontynuowany trend konsolidacji globalnego rynku falowników fotowoltaicznych w rękach kilku największych producentów.
GTM Research podaje, że w I połowie br. dziesięciu największych producentów falowników posiadało w sumie 80-procentowy udział w globalnym rynku. Rok wcześniej ich udział wynosił 72 proc., a dwa lata wcześniej 66 proc.
GTM szacuje, że w tym roku sprzedaż falowników na świecie sięgnie potencjału 63,5 GW AC, a w przyszłym roku będzie niższa o 5 proc. Powodem przyszłorocznego spadku ma być mniejszy popyt w Chinach, USA i Japonii, podczas gdy rosnąć mają rynki Ameryki Płd., Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej – tam sprzedaż ma się zwiększać w najbliższych latach przeciętnie o 25 proc. w skali roku.
O ile przyszłoroczna sprzedaż inwerterów ma zmaleć o 5 proc. biorąc łączny potencjał sprzedanych inwerterów, wartość sprzedaży ma być niższa tylko o 1,2 proc. To ma być efektem wzrostu sprzedaży inwerterów dla mniejszych instalacji, których cena w przeliczeniu na jednostkę mocy jest wyższa niż w przypadku urządzeń dla dużych elektrowni PV.
Jak wynika z prognozy GTM, pod względem łącznej mocy sprzedanych inwerterów w tym roku pierwsze miejsce na liście największych producentów tych urządzeń ma przypaść firmie Huawei, która ma odnotować 17-procentowy udział w globalnym rynku. Natomiast pod względem wartości sprzedaży pozycję globalnego lidera ma utrzymać niemieckie SMA, a drugi będzie Huawei.
SMA kilka tygodni temu obniżył prognozę przychodów na 2016 r. z zapowiadanych wcześniej 950-1050 mln euro na 900-950 mln euro. Niemiecki producent inwerterów zmniejszył również prognozę dotyczącą EBITDA – z poziomu 80-120 mln euro do 60-70 mln euro. Osiągnięcie takich wyników, nawet niższych niż zakładano, będzie jednak oznaczało poprawę w stosunku do 2015 r.
Huawei miał sprzedać w ubiegłym roku inwertery stringowe o potencjale ponad 10,5 GW, a w tym roku ma przekroczyć ten poziom, co wydaje się realne mając na uwadze, że na najważniejszym, rodzimym rynku chińskiej firmy tylko w I połowie br. powstały elektrownie fotowoltaiczne o łącznej mocy ok. 20 GW.
Huawei dotąd specjalizował się głównie w produkcji inwerterów przeznaczonych do obsługi dużych elektrowni PV, ale w przyszłym roku ma wprowadzić na rynek także inwertery adresowane dla segmentu mniejszych instalacji PV, co powinno poprawić jego przychody i przez co chińska firma może zagrozić pozycji SMA pod względem wartości sprzedaży.
red. gramwzielone.pl