Northvolt zbuduje w Polsce fabrykę systemów bateryjnych

Northvolt zbuduje w Polsce fabrykę systemów bateryjnych
Fot. Northvolt

Szwedzka firma Northvolt, która rozpoczyna budowę największej europejskiej fabryki baterii litowo-jonowych, poinformowała o planach uruchomienia kolejnego zakładu, który ma ruszyć już w przyszłym roku i w którym będą produkowane kompletne moduły baterii, wyposażone od razu w elektronikę czy systemy chłodzenia.

Northvolt to inicjatywa byłego dyrektora w Tesli Petera Carlssona, który przekonał szwedzki rząd i kilka czołowych europejskich koncernów do projektu mającej powstać w Szwecji wielkiej fabryki baterii litowo-jonowych – porównywalnej do fabryki baterii, tzw. Gigafactory, którą w amerykańskim stanie Nevada buduje Elon Musk.

Budowa ogromnej fabryki, która będzie zlokalizowana w szwedzkim mieście Skellefteå, ma kosztować 4 mld euro. Taka kwota ma pozwolić na uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych Gigafactory.

REKLAMA

Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.

Obecnie Northvolt posiada już dla tej inwestycji pozwolenia środowiskowe, a na miejscu prowadzone są pierwsze prace. Wcześniej jednak szwedzka firma uruchomi w Västerås koło Sztokholmu swoje laboratoria, tzw. Northvolt Labs, w których znajdą się pilotażowe linie produkcyjne z potencjałem wytwarzania baterii o pojemności do 125 MWh w skali roku. Pracę w Västerås ma znaleźć docelowo 300-400 inżynierów.

Fundusze potrzebne do uruchomienia Northvolt Labs – początkowo padła kwota 100 mln euro – Szwedzi zebrali w niecały rok.

Szwedzka firma pozyskała finasowanie m.in. od szwedzkiego rządu, który w rozkręcenie Northvolt Labs zainwestował 146 mln szwedzkich koron, czyli ok. 61,5 mln zł a także od Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który przyznał Szwedom pożyczkę w wysokości 52,5 mln euro.

Ponadto w firmę Petera Carlssona zainwestowali m.in. Siemens, ABB, największy na świecie producent elektrowni wiatrowych Vestas, należąca do grupy Volkswagena Scania czy fundusz InnoEnergy.

Ostatnio Northvolt ogłosił współpracę w zakresie baterii z BMW i belgijskim koncernem Umicore, który w 2020 roku uruchomi w Nysie, w woj. opolskim, fabrykę katod do baterii.

Teraz okazuje się, że swoją fabrykę w naszym kraju ulokuje także Northvolt. Szwedzi poinformowali właśnie, że już w przyszłym roku uruchomią w Gdańsku produkcję kompletnych zestawów baterii w ramach przedsięwzięcia realizowanego we współpracy z polską firmą South Bay Solutions, która specjalizuje się w produkcji komponentów wykonywanych z aluminium, tytanu, stali nierdzewnej, miedzi, brązu, mosiądzu czy tworzyw sztucznych.

W przeciwieństwie do fabryki w Skellefteå, gdzie miałaby ruszyć produkcja jedynie baterii, w Gdańsku mają powstawać kompletne systemy, zawierające nie tylko baterie, ale także elektronikę czy system chłodzący, mające znaleźć zastosowanie m.in. w stacjonarnych magazynach energii.

W ciągu ostatniego roku odnotowaliśmy gwałtowny wzrost zainteresowania kompletnymi rozwiązaniami bateryjnymi wśród naszych kluczowych klientów. Dzięki tej fabryce będziemy w stanie zaspokoić ten popyt – komentuje Peter Carlsson.

REKLAMA

Jak podkreśla szwedzka firma, produkcja baterii i kompletnych rozwiązań bateryjnych to zupełnie inne procesy. Pierwszy z nich wymaga dużych ilości energii. W tanią i czystą energię Szwedzi będą zaopatrywać swoją fabrykę w Skellefteå głównie dzięki skandynawskim elektrowniom wodnym.

– Produkcja systemów bateryjnych to proces mechaniczny i elektromechaniczny. Dzięki nowej fabryce Northvolt będzie mógł skorzystać z tworzącego się w regionie przemysłu elektromechanicznego. Bliskość kluczowych dostawców, rynek pracy i klienci w kontynentalnej Europie to dodatkowo ważne czynniki stojące za tym projektem – komentuje szwedzka firma.

Początkowo Northvolt ma wytwarzać w Gdańsku 10 tys. modułów bateryjnych rocznie, a linie produkcyjne mają być stopniowo powiększane, gdy Northvolt rozkręci produkcję w Szwecji.

Początkowo w gdańskiej fabryce pracę ma znaleźć 100 osób i będą to kolejne miejsca pracy tworzone w Polsce przez szybko rozwijający się przemysł bateryjny.

Największą inwestycję w tym obszarze realizują w naszym kraju Koreańczycy z LG Chem, którzy pod Wrocławiem uruchamiają produkcję baterii litowo-jonowych.

Polski rząd wsparł tę inwestycję, zakwalifikowaną jako kluczowa dla polskiej gospodarki, grantem w wysokości 242,6 mln zł. To najwyższa tego rodzaju dotacja dla inwestycji w Polsce od 2007 r.

LG Chem zapowiada, że w pierwszym etapie wyda na budowę fabryki 1,3 mld zl, tworząc niemal 730 etatów, a w drugim etapie zainwestuje 4,5 mld zł, zwiększając zatrudnienie o 1,66 tys. miejsc pracy.

Fabryka w Biskupicach Podgórnych k. Wrocławia ma rozpocząć produkcję w  tym roku i – jak podaje LG Chem – w kolejnym roku będzie produkować ponad 100 tys. zestawów baterii rocznie, znajdujących zastosowanie w samochodach elektrycznych, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu.

Komisja Europejska szacuje, że w roku 2025 wartość rynku baterii może sięgać 250 mld euro rocznie i wielkością powinien odpowiadać gospodarce Danii.

Natomiast generowany w Europie popyt na baterie powinien wynieść wówczas 200 GWh, a globalnie 600 GWh – tak przynajmniej widzi to Bruksela.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.