Nowa strategia Taurona: m.in. prosumenci i samochody elektryczne

Nowa strategia Taurona: m.in. prosumenci i samochody elektryczne
Prezes Taurona Remigiusz Nowakowski. Fot. Tauron

Tauron zaprezentował założenia nowej strategii rozwoju. Jest w niej mowa o inteligentnych rozwiązaniach, prosumentach i samochodach elektrycznych. Tauron nie przedstawia jednak planów inwestycyjnych w sektorze OZE, uzależniając je od pojawienia się „korzystnego otoczenia regulacyjnego”.

Tauron prezentując założenia nowej strategii na lata 2016-2025 poinformował, że w perspektywie długoterminowej zakłada wypłatę dywidendy w wysokości minimum 40 proc. skonsolidowanego zysku netto, a celem ma być zapewnienie stopy dywidendy na poziomie „konkurencyjnym w stosunku do długoterminowych instrumentów dłużnych emitowanych na rynku polskim przez spółki z ratingiem inwestycyjnym”.

W ramach „racjonalizacji” nakładów inwestycyjnych zredukowano nakłady planowane na lata 2016-2020 z ok. 20,2 mld zł do ok. 18 mld zł.

REKLAMA

Nakłady w segmencie wytwarzania mają wynieść 6,7 mld zł do 2020 r. Ponad 50 proc. całej puli nakładów, ok. 9,5 mld do roku 2020, to planowane inwestycje w segmencie dystrybucji, obejmujące przyłączenia nowych odbiorców i źródeł energii elektrycznej oraz modernizację i odtworzenie majątku sieciowego.

Tauron planuje realizację projektu budowy bloku 910 MW w Elektrowni Jaworzno III w nowej formule finansowania zakładającej wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i sprzedaż udziałów partnerom zewnętrznym, ale pod warunkiem objęcia przez nich pakietu niedającego kontroli. 

W planie inwestycyjnym zakłada się ponadto wstrzymanie budowy bloku gazowo-parowego w Elektrowni Łagisza, co ma pozwolić na redukcję nakładów inwestycyjnych o 1,5 mld zł. Tauron zastrzega, że projekt zostanie uruchomiony w przypadku zaistnienia „korzystnego otoczenia regulacyjnego i rynkowego”.

Tauron informuje ponadto o działalności w segmencie wydobycia, gdzie ma kontynuować inwestycje w ZG Janina, budowę szybu Grzegorz w ZG Sobieski oraz zaplanowane inwestycje w Nowe Brzeszcze. Przewidywana wartość nakładów w tym obszarze to około 1,3 mld zł do 2020 r.

Prosumenci i samochody elektryczne

Tauron zaznacza w komunikacie, że założone kierunki inwestycyjne po roku 2020 to oprócz „energetyki regulowanej” także „nowa energetyka”. W tym zakresie Tauron ma inwestować w rozwój elektrycznej motoryzacji, rozproszone wytwarzanie ciepła i energii, energetykę prosumencką, rozwiązania Smart Home, Smart City oraz usługi okołoenergetyczne.

– Strategia wyznacza priorytety, które przekształcą Grupę w innowacyjny, dostosowany do potrzeb rynku i klienta, rozwijający się koncern energetyczny zapewniający swoim akcjonariuszom zwrot z zainwestowanego kapitału – tak nową strategię Taurona podsumowuje prezes Remigiusz Nowakowski.

Kilka tygodni temu, odpowiadając na pytanie portalu Gramwzielone.pl w zakresie planów dotyczących oferty dla prosumentów, Tauron zapewnił, że zmodyfikuje ją zgodnie ze zmianami w zasadach wsparcia dla właścicieli mikroinstalacji. Wcześniejszą ofertę Tauron przygotował bowiem pod wpisany wcześniej do ustawy o OZE system taryf gwarantowanych, który od 1 lipca br. został zastąpiony tzw. opustami.

Nową ofertę dla prosumentów Tauron ma realizować we współpracy z jednym z banków, którego nazwy na razie nie podaje. W efekcie oferta o nazwie „Tauron Fotowoltaika” ma zostać poszerzona o możliwość finansowania instalacji kredytem konsumenckim.

Natomiast ostatnie działania w zakresie rozwoju elektrycznej mobilności, które podjął Tauron, to m.in. współpraca z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, która zakłada przeprowadzenie prac badawczych w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych.

REKLAMA

Tauron informuje, że w pierwszym etapie współpracy testowana będzie infrastruktura ładowania typu plug-in. W kolejnym etapie zostanie uruchomiona pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów i prac badawczo-rozwojowych w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.

Pojazd używany do testów to niskopodłogowy, klimatyzowany, dwunastometrowy Yutong, który jednorazowo jest w stanie przewieźć około 80 pasażerów. Producent deklaruje, że autobus jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu około 150 km.

Z kolei Tauron Dystrybucja rozpoczął w tym roku projekt „Energia dla mobilności”, który jest przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. Spółka od kilku miesięcy prowadzi testy samochodów zasilanych energią elektryczną, aby pozyskać doświadczenia i zebrać dane związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych we flotach firmowych.

Tauron jest sygnatariuszem podpisanego w czerwcu – przy okazji prezentacji rządowego planu rozwoju elektrycznej motoryzacji – listu intencyjnego pomiędzy Narodowym Centrum Badań Jądrowych, Politechniką Warszawską i spółkami sektora energetycznego, którego głównymi celami są współpraca nakierowana na prowadzenie badań i analiz w zakresie rozwoju, a także promowanie i upowszechnianie elektromobilności wśród Polaków.

W zakresie działalności innowacyjnej i badawczo-rozwojowej nowa strategia Taurona zakłada wydatki w wysokości 0,4 proc. wartości skonsolidowanych przychodów rocznie. Tauron zakłada rozwój projektów innowacyjnych w oparciu o dedykowany do tego fundusz typu Corporate Venture Capital (CVC),

W informacjach przekazanych przez Tauron nie znajdziemy konkretnych informacji o planach związanych z wytwarzaniem z udziałem odnawialnych źródeł energii. W komunikacie jest tylko mowa o „gotowości do rozwijania źródeł odnawialnych w przypadku korzystnego otoczenia regulacyjnego”.

Kilka miesięcy temu prezes Nowakowski zasygnalizował sprzedaż farm wiatrowych Taurona. W swoim wiatrowym portfelu Tauron posiada farmy wiatrowe: Lipniki (30,75 MW), Zagórze (30 MW), Wicko (40 MW) oraz Marszewo (82 MW). 

Ostatnio Tauron dokonał odpisu wartości swoich farm wiatrowych. Łączna kwota netto odpisów osiągnęła poziom ok. 700 mln zł, na co składa się odpis dotyczący farm wiatrowych w wysokości ok. 500 mln zł oraz odpisy majątku produkującego energię i ciepło w wysokości netto ok. 200 mln zł.

– Negatywnie na wartość aktywów wpływają również nowe regulacje dotyczące odnawialnych źródeł energii, skutkujące między innymi wzrostem kosztów ich funkcjonowania, niskie ceny energii i zielonych certyfikatów oraz przewidywana wyższa podaż energii ze źródeł konkurencyjnych w stosunku do energetyki węglowej – komentował wyniki za I półrocze br. Jarosław Broda, wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju.

W I półroczu 2016 r. nakłady inwestycyjne Grupy Tauron wyniosły 1 452 mln zł i były niższe od poniesionych w analogicznym okresie ubiegłego roku o ok. 18 proc. Nakłady inwestycyjne spadły przede wszystkim w segmencie Wytwarzanie i Wydobycie, natomiast niemal 7-proc. wzrost odnotowano w segmencie Dystrybucja.

Na modernizację i odtworzenie majątku sieciowego w segmencie Dystrybucja przeznaczono 387 mln zł, a 277 mln zł przeznaczono na budowę nowych przyłączy. W segmencie Wytwarzanie nakłady na budowę bloku węglowego o mocy 910 MW w Elektrowni Jaworzno III wyniosły 361 mln zł. 107 mln zł przeznaczono na budowę nowych mocy w kogeneracji w ZW Tychy (50 MW), która to inwestycja w czerwcu została oddana do eksploatacji.

Przychody ze sprzedaży Grupy Tauron w I połowie br. wyniosły ponad 8,94 mld zł, co oznacza ok. 3 proc. spadek rok do roku. 

W I połowie br. Grupa Tauron uzyskała EBITDA na poziomie 1 653,4 mln zł, co oznacza spadek o ok. 13 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Największy udział w strukturze EBITDA niezmiennie ma segment Dystrybucja (69 proc.), w dalszej kolejności Wytwarzanie (21 proc.) i Sprzedaż (17 proc.). Osiągnięta w I półroczu 2016 r. marża EBITDA wyniosła 18,5 proc. i była niższa o ok. 2 punkty proc. w porównaniu do I półrocza 2015 r.

gramwzielone.pl