REKLAMA
 
REKLAMA

Na Atlantyku ruszył pierwszy na świecie elektrolizer pracujący na morzu

Na Atlantyku ruszył pierwszy na świecie elektrolizer pracujący na morzu
fot. Lhyfe

Pilotażowy w skali globalnej system produkcji zielonego wodoru na morzu już działa. Platforma Sealhyfe, podłączona do energetycznego węzła podmorskiego połączonego z pływającą turbiną wiatrową, wyprodukowała pierwsze kilogramy ekologicznego wodoru.

Rozpoczęła się druga faza eksperymentalnego projektu prowadzonego przez francuską firmę Lhyfe, która jest jednym ze światowych pionierów w produkcji ekologicznego i odnawialnego wodoru. Teraz testuje ona bezpośrednio na morzu swoją platformę Sealhyfe.

Wszystko to odbywa się na obszarze morskiego ośrodka testowego SEM-REV Centrale Nantes u wybrzeży Le Croisic we Francji. Elektrolizer od 20 czerwca br. produkuje wodór na Atlantyku, 20 km od brzegu.

REKLAMA

Od testu do skali komercyjnej

Lhyfe poprzez uruchomienie pierwszego na świecie pilotażowego elektrolizera na morzu zamierza udowodnić techniczną wykonalność takiego projektu i zdobyć doświadczenie operacyjne, które pozwoli na szybkie zwiększenie skali produkcji. Po pierwszej fazie projektu, która obejmowała testy na nabrzeżu, teraz inwestor sprawdzi platformę Sealhyfe w warunkach rzeczywistych.

Jak podaje Lhyfe, pływająca platforma została zaprojektowana specjalnie z uwzględnieniem potrzeby ustabilizowania jednostki produkcyjnej na morzu (wykorzystano platformę WAVEGEM zaprojektowaną przez GEPS Techno). Podłączona jest do morskiego centrum testowego SEM-REV w Central Nantes, już zintegrowanego z pływającą turbiną wiatrową (turbina FLOATGEN, zaprojektowana i obsługiwana przez BW Ideol).

Firma Lhyfe wspólnie z partnerami zaprojektowała, zbudowała i zmontowała całą instalację niezbędną do produkcji wodoru na morzu, w tym elektrolizer o mocy 1 MW dostarczony przez Plug Power. Wszystko to odbyło się w 16 miesięcy. Platforma Sealhyfe zajmuje niecałe 200 m2 powierzchni i ma być w stanie wyprodukować do 400 kg wodoru dziennie.

Testy i wnioski

Od września 2022 do maja 2023 roku platforma Sealhyfe cumowała w porcie Saint-Nazaire, gdzie trwały testy rozruchowe. Służyły one m.in. rejestrowaniu dokładnego zachowania i wydajności platformy – dane te zostaną następnie porównane z wynikami testów na morzu.

Lhyfe informuje, że technologia została dostosowana do pracy na morzu w ekstremalnych warunkach i zaprojektowana tak, żeby maksymalnie ograniczyć prace serwisowe na wodzie. Opracowane oprogramowanie i wdrożone algorytmy mają pozwalać na zdalne zarządzanie obiektem, który będzie działał w pełni autonomicznie.

Ponadto po zakończeniu pierwszej fazy testów Lhyfe zaktualizowało wytyczne dla wszystkich swoich zakładów elektrolizy na lądzie i morzu, żeby wykorzystać zdobytą wiedzę.

Teraz wszystkie testy przeprowadzone na nabrzeżu zostaną kilka razy powtórzone na morzu.

REKLAMA

Nasz zespół dokonał prawdziwego wyczynu technologicznego, z powodzeniem projektując pierwszy pływający zakład produkcji zielonego wodoru – powiedział Matthieu Guesné, założyciel i dyrektor generalny Lhyfe. – Taki był nasz cel od momentu uruchomienia firmy; bardzo szybko wdrażamy projekty na morzu, co stanowi dla nas ogromną szansę rozwoju w celu masowej produkcji wodoru i dekarbonizacji przemysłu.

Miliony euro na wdrożenie

Lhyfe jest liderem europejskiego konsorcjum realizującego projekt HOPE – Hydrogen Offshore Production for Europe. Komisja Europejska wybrała ten projekt w ramach Europejskiego Partnerstwa na rzecz Czystego Wodoru. Otrzymał on dotację w wysokości 20 mln euro. Przewiduje wdrożenie elektrolizera o mocy 10 MW na morzu, który wyprodukuje do 4 ton zielonego wodoru dziennie. Wodór będzie eksportowany na ląd rurociągiem, a następnie sprężany i dostarczany do klientów.

Pływający elektrolizer ma być uruchomiony w połowie 2026 roku. Instalacja powstanie na Morzu Północnym, u wybrzeży portu w Ostendzie. Jest to belgijska morska strefa testowa, która ma się stać centrum przemysłu wodorowego w tym kraju.

Instalację do produkcji zielonego wodoru zasili energia elektryczna dostarczana w ramach umów PPA. Woda wykorzystywana do elektrolizy będzie pompowana z Morza Północnego, odsalana i oczyszczana. System ma się składać z trzech jednostek obsługujących produkcję wodoru i kompresję (pod średnim ciśnieniem) na morzu, eksport rurociągiem, a następnie kompresję (pod wysokim ciśnieniem), magazynowanie i dystrybucję na lądzie.

 

elektroliza na morzu i transportu wodoru na ląd
źródło: Lhyfe

Zielony wodór produkowany w ramach projektu HOPE ma być przeznaczony na potrzeby sektora transportowego i przemysłu w Belgii, północnej Francji oraz południowej Holandii.

Dotacja z Komisji Europejskiej zostanie wykorzystana do sfinansowania projektów, dostaw sprzętu oraz prac instalacyjnych, a także prac badawczo-rozwojowych i innowacyjnych. Te ostatnie mają się przyczynić do optymalizacji rozwiązań technologicznych i sprawdzenia możliwości eksploatacji tego typu infrastruktury. Przeprowadzona w ramach projektu analiza techniczno-ekonomiczna ma pozwolić na skalowanie rozwiązania.

Do konsorcjum realizującego projekt HOPE oprócz Lhyfe należą: Alfa Laval (Dania), Plug (Holandia), Strohm (Holandia), EDP NEW (Portugalia), ERM (Francja), CEA (Francja), POM-West-Vlaanderen (Belgia) i DWR eco (Niemcy).

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA