Specyfikacja pojazdów – wodór zamiast spalin
Solaris Urbino 12 hydrogen to autobus, który nie emituje spalin w miejscu użytkowania. Na jego dachu znajduje się ogniwo paliwowe o mocy 70 kW, zasilane wodorem przechowywanym w specjalnych zbiornikach kompozytowych. Ich pojemność pozwala na magazynowanie około 35 kg wodoru pod wysokim ciśnieniem. Energia wytworzona w ogniwie przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego.
Dodatkowo pojazd wyposażony jest w baterię typu High Power, wspierającą pracę ogniwa w momentach zwiększonego zapotrzebowania na moc. Nowa konstrukcja Urbino 12 hydrogen, pozbawiona tradycyjnej wieży silnika, pozwala na zwiększenie liczby miejsc siedzących.
Jak podaje producent, zasięg autobusu wynosi około 600 km na jednym tankowaniu, co potwierdzono podczas testów zgodnych ze standardem eSORT2.
Bezpieczeństwo i cyfrowy nadzór
Nowe autobusy będą wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa zgodne z europejską regulacją GSR2. Pojazdy będą też monitorowane zdalnie dzięki oprogramowaniu eSConnect opracowanemu przez firmę Solaris, umożliwiającemu bieżącą kontrolę parametrów floty.
Solaris – lider wodorowego rynku
Wodór jako paliwo zyskuje na popularności w transporcie publicznym w Polsce. Oprócz Płocka na podobne inwestycje zdecydowały się już m.in. Konin, Lublin i Wałbrzych.
Jak podaje producent zamówionych autobusów, jest on największym dostawcą pojazdów wodorowych w Europie – w 2024 r. firma miała 69% udziału w rynku. Do tej pory dostarczyła już 500 autobusów zasilanych wodorem do 11 krajów, a kolejne 400 pojazdów jest w trakcie produkcji.
Wcześniej do Płocka trafiło niemal 100 pojazdów marki Solaris, w tym 30 autobusów hybrydowych. Nowa inwestycja wzmacnia dotychczasową współpracę miasta z producentem.
Wodorowe autobusy w polskich miastach
Na wodorowe autobusy zdecydował się także Kraków. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie poinformowało, że ich zakup został poprzedzony trwającymi trzy lata testami. W tym okresie krakowski przewoźnik testował pojazdy pięciu producentów. Ostatecznie stolica Małopolski zdecydowała się na 12-metrowe autobusy wodorowe NesoBus, które wyprodukuje spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o.o. W planach MPK w Krakowie jest zakup docelowo 150 autobusów wodorowych. Powstanie także zajezdnia wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pojazdów z takim zasilaniem. Szerzej na ten temat w artykule: Kraków kupił autobusy wodorowe.
Niedawno także poznański przewoźnik podpisał umowę na dostawę autobusów wodorowych. Do stolicy Wielkopolski wjedzie pięć zeroemisyjnych pojazdów Solaris Urbino 12 hydrogen. Więcej na ten temat w artykule: MPK Poznań inwestuje w autobusy wodorowe.
Autobusy wodorowe niebawem wyjadą także na ulice Wejherowa.
Jedno z bardziej zadłużonych miast w Polsce z prezydentem oszołomem. Czekamy na otwarcie filharmonii, która będzie swiecic pustkami.
Miś Naszych czasów 🙂
Od razu podnieście ceny biletów bo nie będzie za co kupić paliwa.
Nasze chłopskie okowy nie pozwalają nam uniezależnić się od instybutora i ten isntrybutor daje nam poczucie bezpieczeństwa i taniości a jak będzie drogo poprostu zwali się na Tuska albo UE