Dotacja na produkcję lokomotyw wodorowych w Polsce

PESA Bydgoszcz jako pierwsza w Polsce zaprezentowała lokomotywę wodorową do przewozów towarowych. Teraz odbył się pierwszy przejazd pasażerski. Przy okazji resort klimatu poinformował o dofinansowaniu na wdrożenie linii produkcyjnej.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) wylicza, że w Polsce prawie 38% linii kolejowych jest niezelektryfikowanych. Największy odsetek takich linii ma województwo dolnośląskie. – Z myślą o takich odcinkach rozważamy wodór jako jedną z alternatywnych dróg rozwoju – deklaruje MKiŚ.
Wodorowa lokomotywa „made in Poland”
Jak podaje resort klimatu w serwisie X, pierwsza lokomotywa wodorowa do przewozów towarowych, wyprodukowana przez polską firmę PESA Bydgoszcz, zadebiutowała w Polsce w zeszłym roku. Już rok wcześniej jednak, w 2023, Orlen kupił od PESY lokomotywę z napędem wodorowym, która miała pracować na bocznicy zakładu produkcyjnego w Płocku. Pisaliśmy o tym w artykule: Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową.
Parę dni temu natomiast odbył się pierwszy przewóz pasażerski z wykorzystaniem napędu wodorowego. Wzięła w nim udział m.in. minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
– W trakcie przejazdu podpisaliśmy umowę na dofinansowanie PESY kwotą blisko 53 mln zł na dalszą produkcję pojazdów napędzanych wodorem – inwestujemy w innowacyjność polskiego przemysłu – podał resort klimatu w serwisie X.
Środki pochodzić będą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i zostaną udzielone w ramach programu ,,Wodoryzacja gospodarki”. Według informacji MKiŚ byłaby to jedna z pierwszych na świecie fabryk lokomotyw wodorowych. Dotacja ma wesprzeć – jak podaje resort klimatu – przeniesienie prototypu lokomotywy na linię produkcyjną oraz rozpoczęcie systematycznej produkcji.
Wodorowy napęd dla kolei
Napęd wodorowy to jedna z opcji osiągnięcia zeroemisyjności transportu kolejowego. Analitycy przewidują, że zainteresowanie pociągami wodorowymi będzie dynamicznie rosło. W latach 2025–2035 ma nastąpić około 10-krotny wzrost wartości tego rynku.
Uruchomienie wodorowego transportu kolejowego w Polsce wymagać będzie jednak według ekspertów co najmniej kilku lat prac. Pociągi wodorowe są już eksploatowane w Niemczech, jednak zdaniem ekspertów jest to wciąż raczej faza testowa. Technologia wodorowa bowiem uznawana jest za bardzo drogą i stąd trudną do wdrożenia.
O wyzwaniach związanych z uruchomieniem na większą skalę kolejowego transportu wodorowego opowiadał w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa: Trwają testy wodorowych lokomotyw. Kiedy wyjadą na polskie tory?.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.