Ruszyła pierwsza na świecie wodorowa linia kolejowa

Ruszyła pierwsza na świecie wodorowa linia kolejowa
fot. Alstom

Przedsiębiorstwo kolejowe w Niemczech uruchomiło regularne przewozy pasażerskie realizowane pociągami napędzanymi wodorem – Coradia iLint. Po regionalnych trasach w Dolnej Saksonii poruszać się będzie 14 takich pojazdów.

Pociągi napędzane wodorem – Coradia iLint – dla Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) zapewnia firma Alstom. Pierwsze pięć jednostek już dostarczono, pozostałe dziewięć dotrze do końca roku.

Nowe pociągi wodorowe iLint mają zastąpić 15 spalinowych zespołów trakcyjnych Lint 41 w regionalnych połączeniach pasażerskich pomiędzy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. W ramach eksploatacji próbnej dwa pociągi wodorowe z serii testowej kursowały na tych trasach od września 2018 do maja 2020 roku.

REKLAMA

 – Mobilność bezemisyjna jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma ambicję, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych dla kolei – powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, pokazuje nasze wyraźne zaangażowanie w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wprowadzić tę technologię do użytku seryjnego w ramach światowej premiery wraz z naszymi wspaniałymi partnerami – dodał Poupart-Lafarge. 

Alstom Coradia iLint

Jeżdżące po Dolnej Saksonii pociągi wodorowe Alstom zaprojektowane zostały specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach iLint (Intelligenz eichter innovativer Nahverkehrstriebwagen – inteligentny, lekki, innowacyjny wagon do transportu lokalnego).

Coradia iLint powstały w fabryce pociągów regionalnych Alstom w Salzgitter w Niemczech oraz w centrum systemów trakcyjnych w Tarbes we Francji. Kontrakt z EVB obejmuje 30-letnią konserwację pojazdów przez producenta, która będzie wykonywana w Salzgitter.

Alstom Coradia iLint mają zasięg do 1000 km, co pozwala na ich pracę przez cały dzień bez tankowania. Układ napędowy łączy wodorowe ogniwo paliwowe, dostarczone przez firmę Hydrogenics z Cummins, z dwoma akumulatorami o łącznej pojemności 220 kWh, dostarczonymi przez Akasol. Prędkość maksymalna pociągu wynosi 140 km/h, ale jednostki EVB mają poruszać się z prędkością od 80 do 120 km/h.

REKLAMA

Pociąg wodorowy Alstom emituje jedynie parę wodną i wodę. Wyposażony jest m.in. w technologię czystej konwersji energetycznej oraz systemy efektywnego dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

Stacja tankowania wodorem zbudowana została w Bremervörde przez dostawcę gazów przemysłowych – firmę Linde. Stacja obejmuje 64 zbiorniki magazynowe pod ciśnieniem 500 barów o łącznej pojemności 1800 kg, a także sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe.

W przyszłości planowana jest produkcja wodoru na miejscu z wykorzystaniem energii wiatrowej do elektrolizy.

Pociągi wodorowe w Europie

Obecnie Alstom ma podpisane cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi: dwa w Niemczech (14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu), jeden we Włoszech (sześć pociągów wodorowych Coradia Stream w regionie Lombardii, z opcją na osiem kolejnych) i jeden we Francji (12 pociągów wodorowych Coradia Polyvalent w  czterech różnych regionach Francji).

Pojazdy Coradia iLint były pomyślnie testowane m.in. w Austrii, Holandii i Szwecji, a także w Polsce. Jazdy próbne odbywały się w połowie zeszłego roku na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie koło Wrocławia.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.