Elektryk na każdą kieszeń? Leasing socjalny na auta elektryczne

Mimo że codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych wiąże się z niższymi kosztami – głównie dzięki tańszej energii i ograniczonej awaryjności – ich zakup wciąż stanowi duże obciążenie dla budżetu przeciętnego użytkownika. Odpowiedzią na ten problem jest leasing społeczny, czyli system, w którym państwo pokrywa część kosztów wynajmu małych pojazdów elektrycznych.
Społeczny leasing aut elektrycznych jest wspierany rządowym dofinansowaniem we Francji. Beneficjenci programu mogą korzystać z nowego auta bez konieczności wpłaty własnej, płacąc miesięcznie już od 140 euro.
Po sukcesie pierwszej edycji programu społecznego leasingu samochodów elektrycznych, w ramach którego między 1 stycznia a 15 lutego 2024 r. złożono blisko 90 tys. wniosków o dofinansowanie – co dwukrotnie przewyższyło założenia programu – Francja uruchomiła kolejną edycję programu leasingu socjalnego na EV. Jest on skierowany do gospodarstw o niższych dochodach. Dzięki tej inicjatywie Francuzi mogą wynajmować nowe pojazdy elektryczne na długoterminowych, korzystnych warunkach finansowych bez konieczności wykupu pojazdu.
Celem francuskiego rządu jest wprowadzenie na drogi 50 tys. pojazdów elektrycznych w ramach programu, którego budżet wynosi blisko 370 mln euro.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby skorzystać z leasingu socjalnego?
Z programu mogą skorzystać osoby, których dochód podlegający opodatkowaniu nie przekracza 16,3 tys. euro na osobę. Dodatkowym warunkiem jest regularne pokonywanie długich dystansów w celach zawodowych – co najmniej 15 km w jedną stronę do pracy lub minimum 8 tys. kilometrów rocznie w celach służbowych.
Miesięczna rata leasingowa nie może przekroczyć 200 euro z podatkiem VAT, a niektóre modele są dostępne już od 140 euro. Umowy zawierane są na co najmniej trzy lata i obejmują użytkowanie pojazdu na dystansie minimum 12 tys. km rocznie. Po zakończeniu okresu leasingu kierowcy będą mogli zwrócić samochód lub wykupić go po cenie rezydualnej.
Leasing obejmuje wyłącznie nowe pojazdy, których cena nie przekracza 47 tys. euro (z VAT), a ich ocena ekologiczna wynosi co najmniej 60 punktów. W ofercie znalazło się 36 modeli samochodów elektrycznych, z czego trzy dostępne będą w miesięcznym abonamencie poniżej 100 euro.
Państwo pokryje 27% całkowitego kosztu, jednak nie więcej niż 7 tys. euro.
Leasing socjalny będzie można uzyskać na dwa sposoby:
- bezpośrednio u wybranego partnera-leasingodawcy, który uczestniczy w programie;
- za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej, na której znajduje się pełna lista partnerów.
Cel programu i znaczenie dla transformacji energetycznej
Francuski program leasingu socjalnego wpisuje się w szerszą politykę francuskiego rządu, mającą na celu ograniczenie emisji i przyspieszenie rozwoju elektromobilności. Program jest powiązany z systemem certyfikatów oszczędności energii (CEE) i ma wspierać zarówno ekologiczny transport, jak i budżety domowe mniej zamożnych Francuzów.
Według barometru mobilności elektrycznej, który opublikowała firma Avere-France, na 31 grudnia 2024 r. we Francji osiągnięto próg 1,3 mln pojazdów całkowicie elektrycznych (wliczając pojazdy hybrydowe 2 mln). Samochody osobowe z napędem elektrycznym stanowiły od 2 do 3% floty pojazdów.
Francja plasuje się jako czołowy gracz w dziedzinie mobilności niskoemisyjnej w Europie. Pojazdy zelektryfikowane (całkowicie elektryczne i hybrydowe) w zeszłym roku miały 26,5% udziału w rejestracjach nowych pojazdów.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.