Jutro pierwszy w Polsce przelot samolotu elektrycznego

Jutro pierwszy w Polsce przelot samolotu elektrycznego
Samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro. Fot. Fortum

Jutro we Wrocławiu rozpocznie się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Projekt jest realizowany przez Fortum. 

W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę.

Fortum chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Informacje te zamierza wykorzystać w przyszłości przy rozwoju i budowie infrastruktury do ładowania samolotów.

REKLAMA

Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum, podkreśla, że samoloty elektryczne to zdaniem wielu lotniczych ekspertów przyszłość tej dziedziny transportu.

– Dziś na drodze do ich rozwoju stoi jeszcze wiele ograniczeń takich jak choćby mała pojemność baterii i w konsekwencji ograniczony zasięg. Pamiętajmy jednak, że pierwszy na świecie lot samolotu z silnikiem tłokowym w 1903 roku trwał tylko 12 sek. Zaledwie 16 lat później samolot po raz pierwszy pokonał Atlantyk. Myślę, że rozwój samolotów elektrycznych będzie się dokonywał w podobnym tempie – przekonuje Jacek Ławrecki.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

REKLAMA

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym.

Dwuosobowa maszyna jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 60 kW. Prędkość przelotowa samolotu to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie z mocą 20 kW zajmuje godzinę.

Fortum podkreśla, że dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Fiński koncern energetyczny jest pionierem w rozwoju sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy już ponad 3 tys. ładowarek..

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o