REKLAMA
 
REKLAMA

Tyle elektryków będzie w Polsce do 2030 roku

Tyle elektryków będzie w Polsce do 2030 roku
fot. JUICE/Unsplash

Nowy raport opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zawiera prognozy rynku elektromobilności w Polsce. Jak podkreśla organizacja, przewidywania zawarte w poprzednim wydaniu prawie całkowicie pokryły się z wynikiem rzeczywistym. Według PSPA liczba samochodów z napędem elektrycznym (EV) wzrośnie u nas 10-krotnie.

„Polish EV Outlook 2023” to raport opracowany przez PSPA przy udziale IBRM Samar. Zgodnie z zawartymi w opracowaniu prognozami do 2030 roku sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce wzrośnie ponad 10-krotnie względem roku 2022. Ich liczba za osiem lat ma wynieść prawie 170 tys.

Według danych IBRM Samar na koniec 2022 roku skumulowana liczba rejestracji osobowych i dostawczych samochodów w pełni elektrycznych w Polsce wynosiła 33 866. To oznacza, że  w ciągu roku flota takich pojazdów powiększyła się o ponad 80 proc., a od 2020 roku – niemal czterokrotnie.

REKLAMA

Tempo wzrostu w minionych latach

W 2022 r. w Polsce zarejestrowano 12 607 nowych BEV – o 74 proc. więcej niż rok wcześniej. Do tego doszły 2783 pojazdy tego typu pochodzące z importu (+49 proc. r/r).

Według raportu w latach 2014–2022 udział samochodów całkowicie elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Polsce wzrósł z 0,02 proc. do 2,7 proc. To wciąż jednak zdecydowanie mniej niż średnia w Unii Europejskiej, która według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów) pod koniec 2022 roku wyniosła 12,1 proc.

Głównie duże miasta

Jak podają autorzy raportu, elektromobilność w Polsce nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 22 proc. całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W samym 2022 roku w stolicy udział rejestracji nowych BEV w wyniku ogólnokrajowym wyniósł 21 proc. Około 26 proc. polskiej floty BEV zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców: Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie.

Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12 proc. łącznej liczby BEV w Polsce. Natomiast w miastach, których liczba mieszkańców wynosi od 50 do 150 tys., jest to około 5 proc.

– Znaczne różnice w rozwoju floty samochodów całkowicie elektrycznych obserwujemy również na poziomie województw oraz powiatów. W województwie mazowieckim zarejestrowano 31 proc. wszystkich BEV w Polsce. Drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc., a trzecie – wielkopolskiego. Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa opolskie, warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie. Ich łączny udział wynosi zaledwie około 4,5 proc. – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Elektromobilne firmy

Swój udział w polskim rynku elektromobilności coraz mocniej zaznaczają firmy. W 2022 roku przedsiębiorcy (bez osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) odpowiadali za 78 proc. rejestracji nowych BEV na polskim rynku. Był to wyższy udział niż w latach 2020–2021. Liderami pod względem liczby rejestracji byli leasingodawcy (prawie 39 proc. udziału) oraz dealerzy samochodowi.

– Wysoki udział CFM (car fleet management) na rynku elektromobilności nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że leasing i wynajem długoterminowy są szczególnie atrakcyjnymi formami finansowania z perspektywy nabywców samochodów elektrycznych (ograniczają m.in. ryzyko związane ze spadkiem wartości pojazdu). Umowy z BOŚ Bankiem w ramach programu Mój Elektryk podpisało już 26 firm leasingowych, co pozytywnie wpływa na konkurencyjność oferty w przypadku osób zamierzających nabyć pojazd zeroemisyjny z dopłatą – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Modele na polskim rynku

Raport PSPA zawiera też zbiór szczegółowych informacji na temat oferty elektryków dostępnych w Polsce. Polacy mają do wyboru 107 modeli samochodów całkowicie elektrycznych (82 osobowych i 25 dostawczych).

REKLAMA

Najbardziej rozbudowaną ofertę BEV w naszym kraju ma koncern Stellantis. Na kolejnych miejscach są Volkswagen i Mercedes-Benz. Według raportu najpopularniejszymi markami samochodów w pełni elektrycznych pod względem łącznej liczby rejestracji w Polsce są Nissan, Tesla i BMW.

– Wśród najchętniej kupowanych przez Polaków modeli BEV w 2022 roku znalazły się Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E oraz Nissan Leaf. W 2022 roku w polskiej ofercie pojawiło się 18 nowych modeli samochodów całkowicie elektrycznych. Co istotne, średni zasięg debiutujących modeli osobowych przekroczył 500 km, a średnia maksymalna moc ładowania – 150 kW. Na rok 2023 zaplanowano ponad 30 kolejnych premier samochodów całkowicie elektrycznych – mówi Albert Kania, senior new mobility manager PSPA.

Scenariusze dla e-mobility w Polsce

Autorzy raportu opracowali trzy różne scenariusze rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce – w wariantach zakładających brak, kontynuację albo znaczne rozszerzenie programów wsparcia sektora. Prognozy uwzględniają też takie czynniki jak: unijne, krajowe i lokalne regulacje prawne, wiodące trendy w sektorze motoryzacji (również w obszarze bateryjnym), rozwój technologii, wdrażanie stref czystego transportu, zmiany w nawykach konsumentów. Uwzględniono również trendy o negatywnym wpływie: inflację, zaburzenia łańcuchów dostaw, wojnę w Ukrainie.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, wskazuje, że w kolejnych latach sektor e-mobility w Polsce zdecydowanie przyspieszy. Według założeń do 2030 roku łączna liczba nowo rejestrowanych (pochodzących z rynku krajowego i importu) w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie 170 tys.

– Podobny poziom rejestracji nowych, osobowych BEV jak w Belgii, Hiszpanii czy we Włoszech w 2022 roku osiągniemy już w 2024 roku, natomiast do ubiegłorocznego wyniku Niderlandów zbliżymy się w 2025 roku – mówi Mazur.

 

Udział BEV w całkowitej rejestracji nowych pojazdów osobowych w Polsce
źródło: PSPA

 

Park BEV w Polsce
źródło: PSPA

Dyrektor PSPA podkreśla, że w prognozie przestawionej w poprzednim wydaniu „Polish EV Outlook” organizacja prawie ze 100-proc. dokładnością przewidziała liczbę nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych na koniec 2022 roku.

W scenariuszu realistycznym nasza estymacja różniła się od wyniku rzeczywistego o zaledwie 85 szt. Margines błędu wyniósł około 0,5 proc. Liczymy na to, że liczby ujęte w prognozach przedstawionych w „Polish EV Outlook 2023” również będą możliwie zbliżone do ostatecznego rezultatu w segmencie elektromobilności, który odnotujemy w Polsce w 2023 roku – zaznacza Maciej Mazur.

Więcej informacji na temat raportu znajduje się na tej stronie.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Taaa… w szczególności, że ludzie mają co raz mniej pieniędzy… to na pewno odmówią sobie wszystkich dóbr życia codziennego kosztem posiadania elektryka.

@ up – to nie ma być prawda, to ma miło się czytać, a skoro w coś trzeba wierzyć to wierzą – jest uzasadnienie dla comiesięcznego wypłacania za pracę, która i tak nie ma wartości ani realnego odzwierciedlenia, tak czy inaczej elektryki jakieś pojawiają się na ulicach PL, a EJ jak nie było tak nie ma mimo, że od wielu lat jest prezes i wierchuszka dobrze uposażonych speców od robienia nic za grubą kasę

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA