Prawie 6 tys. elektrycznych ciężarówek i dostawczaków na polskich drogach

Prawie 6 tys. elektrycznych ciężarówek i dostawczaków na polskich drogach
Fot. Pixabay - Marcin

W styczniu 2024 r. po polskich drogach jeździło już ponad 58,5 tys. osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). 

W Polish EV Outlook Index, cyklicznej analizie rynku elektromobilności w Polsce przygotowanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar oraz Otomoto, znajdziemy najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Wynika z nich, że na koniec stycznia 2024 r. w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie 58 507 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną.

52 556 stanowiły całkowicie elektryczne samochody osobowe, których liczba w stosunku do stycznia 2023 r. wzrosła o 66 proc. W styczniu przybyło 1116 takich aut (wzrost o 4 proc. r/r).  Z kolei na koniec stycznia 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 5951 szt. (+75 proc. r/r).

REKLAMA

W styczniu 2024 r. udział elektryków w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 2,6 proc.

 

PSPA

Jakie elektryki kupują Polacy?

Najpopularniejszymi nowymi modelami całkowicie elektrycznych samochodów osobowych w styczniu 2024 r. były:

  1. Tesla Model Y – 183 sprzedane egzemplarze,
  2. Mazda MX-30 – 82 szt.,
  3. Dacia Spring – 61 szt.

Jeśli chodzi o popularność marek, w pierwszej trójce segmentu BEV uplasowały Tesla, Mercedes-Benz i Volvo.

Ponad 200 aut na wodór w Polsce

Polish EV Outlook Index (PEVO Index) podaje, że na koniec stycznia 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 201 samochodów osobowych na wodór. Oznacza to wzrost całkowitej liczby rejestracji aut wodorowych o 73 proc. r/r.

REKLAMA

Ponad 6 tys. punktów ładowania

PEVO Index obejmuje także dane na temat ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Na koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania (3362 stacje), co oznacza wzrost o 33 proc. r/r. W tym było 4456 punktów ładowania typu AC (+27 proc. r/r) oraz 1630 typu DC (+55 proc. r/r). W styczniu przybyły 153 nowe punkty.

Autorzy zestawienia podają, że o ile najwięcej w krajowej infrastrukturze ładowania było ładowarek o mniejszej jednostkowej mocy do 22 kW (65 proc.), o tyle liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW zaczęła dynamicznie rosnąć. Pod koniec stycznia 2024 r. kierowcy aut elektrycznych mogli w Polsce korzystać już z 655 takich ładowarek.

PEVO Index zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. W styczniu 2024 r. na pierwszym miejscu plasuje się Warszawa (591 punktów), a kolejne pozycje zajmują Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196).

Według PEVO Index w styczniu w naszym kraju wzdłuż sieci TEN-T umiejscowionych było 613 punktów ładowania, co oznacza wzrost o 13 proc. r/r. Zgodnie z nowymi regulacjami do 2030 r. kraje Unii Europejskiej na trasach wchodzących w skład europejskiej sieci TEN-T będą musiały zapewnić co 60 km dostępność do stacji ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy (przynajmniej 150 kW). Samochody ciężarowe zasilane energią elektryczną mają otrzymać dostęp do ładowarek o jeszcze większej mocy (nie mniejszej niż 350 kW).

Więcej elektryków z drugiej ręki

PEVO Index obejmuje także dane dotyczące oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec stycznia 2024 r. na portalu Otomoto było 3766 ogłoszeń używanych samochodów całkowicie elektrycznych (wzrost o 123 proc. r/r). W styczniu 2024 r. udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych na portalu Otomoto wyniósł 1,1 proc. Takie oferty odpowiadały za 0,7 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu.

Najwięcej ofert dotyczyło następujących modeli aut elektrycznych:

  • Nissan Leaf (335 ogłoszeń) – średnia cena 72 239 zł,
  • BMW i3 (233 ogłoszenia) – średnia cena 92 208 zł,
  • Tesla Model S (174 ogłoszenia) –  średnia cena 171 797 zł.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.