Instalacja prywatnej ładowarki w budynku wielorodzinnym będzie prostsza

Instalacja prywatnej ładowarki w budynku wielorodzinnym będzie prostsza
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Jedną z największych barier w szerszej popularyzacji samochodów elektrycznych w Polsce są trudności z instalacją ładowarek elektryków na parkingach w budynkach wielorodzinnych. Resort klimatu przygotuje zmiany w przepisach, aby ułatwić instalację prywatnych punktów ładowania na terenie takich obiektów. 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotuje projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który ma być częścią działań deregulacyjnych podjętych przez rząd Donalda Tuska. Celem zmian w ustawie o elektromobilności jest przede wszystkim ułatwienie instalacji prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.

Resort klimatu podkreśla, że najczęściej wybieranym rozwiązaniem przez użytkowników samochodów elektrycznych (EV) jest ładowanie pojazdów w warunkach prywatnych. Dotyczy to ponad 80% właścicieli elektryków w Polsce. Jednak obowiązujące przepisy nie zapewniają skutecznych mechanizmów umożliwiających sprawną realizację inwestycji w ładowarki w budynkach wielorodzinnych.

REKLAMA

Mieszkańcy blokują instalację ładowarek

Ministerstwo tłumaczy, że obowiązujące przepisy uzależniają możliwość instalacji prywatnej stacji ładowania w budynku wielorodzinnym od uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni lub innego podmiotu sprawującego zarząd nad daną nieruchomością. Jednym z kluczowych elementów tej procedury jest sporządzenie ekspertyzy określającej dopuszczalność instalacji punktu ładowania, która ma zostać zlecona przez podmiot zarządzający. Jednak – jak dostrzega resort klimatu – „w praktyce brak przepisów umożliwiających egzekwowanie tego obowiązku skutkuje powtarzającymi się przypadkami opóźniania procesu, niezlecaniem ekspertyzy lub wydawaniem odmów instalacji, mimo że z ekspertyzy nie wynikają żadne przeciwwskazania techniczne”.

Powyższe okoliczności prowadzą do przewlekania procesu i faktycznego blokowania dostępu mieszkańców do możliwości instalacji prywatnych punktów ładowania. Może być to jedną z przyczyn zniechęcenia potencjalnych nabywców do zakupu pojazdów elektrycznych. W konsekwencji taka okoliczność może stanowić jedną z kluczowych barier rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, zwłaszcza w warunkach wciąż niewystarczająco rozbudowanej infrastruktury ogólnodostępnej” – ocenia MKiŚ.

Proces instalacji ładowarki EV na terenie budynków wielorodzinnych dzięki nowym przepisom ma być bardziej przejrzysty i powinien zapewnić szybszy montaż takich instalacji.

Instalacja punktu ładowania auta elektrycznego – co się zmieni?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska liczy, że zmiany w ustawie o elektromobilności pozwolą na usprawnienie procesu uzyskania zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni albo osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością na realizację tego rodzaju inwestycji.

Proponowane przez resort klimatu zmiany zakładają zachowanie obowiązku zlecenia wykonania ekspertyzy, która oceni dopuszczalność instalacji punktu ładowania. Będzie to obowiązek zarządcy budynku, wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej. Równocześnie jednak ma zostać wprowadzona możliwość samodzielnego zlecenia ekspertyzy przez wnioskodawcę w przypadku bezskutecznego upływu ustawowego terminu.

Ministerstwo chce, aby w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku zarząd wspólnoty, spółdzielnia bądź osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością byli zobowiązani do zlecenia sporządzenia ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, niezwłocznego informowania wnioskodawcy o zleceniu opracowania ekspertyzy, a następnie do udostępnienia ekspertyzy wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.

REKLAMA

W przypadku bezskutecznego upływu terminu na zlecenie sporządzenia ekspertyzy wnioskodawca ma uzyskać uprawnienie do samodzielnego jej zlecenia. Następnie taką ekspertyzę przedstawi zarządowi wspólnoty lub spółdzielni albo osobie sprawującej zarząd nad daną nieruchomością.

Jeżeli złożona ekspertyza potwierdzi techniczną możliwość instalacji i nie wystąpią przesłanki ustawowe do odmowy, wnioskodawca będzie mógł przystąpić do realizacji inwestycji po bezskutecznym upływie wskazanego terminu lub w przypadku bezpodstawnej odmowy wydania zgody.

Kto pokrywa koszty instalacji punktu ładowania?

Ministerstwo podkreśla, że powyższe rozwiązanie jest powiązane z artykułem 12b ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przewiduje on, że do wniosku o wyrażenie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW dołącza się m.in. oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu.

Resort klimatu podkreśla, że projektowane rozwiązania będą przewidywać mechanizmy dyscyplinujące zarząd wspólnoty lub spółdzielnii albo osoby sprawujące zarząd nad daną nieruchomością w zakresie terminowego i merytorycznego rozpatrywania wniosków dotyczących instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

Ponadto projektowane zmiany mają zapewnić możliwość kontynuowania procesu instalacji punktu ładowania w razie wydłużania procesu decyzyjnego i uniemożliwiania realizacji tego rodzaju inwestycji. Jednocześnie jednak ma być zachowany niezbędny poziom nadzoru technicznego nad ingerencją w infrastrukturę budynku. Istotne jest bowiem, aby zarząd wspólnoty lub spółdzielni lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością – jako podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji instalacji elektrycznej i infrastruktury technicznej w budynkach wielorodzinnych – posiadali zarówno stosowne obowiązki prawne względem mieszkańców, jak i dostęp do wymaganej dokumentacji technicznej, niezbędnej do rzetelnego przeprowadzenia analizy warunków technicznych instalacji punktów ładowania.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który opracuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, uzyska numer roboczy UDER53. Za przygotowanie projektu ma odpowiadać wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym miesiącu.

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.