Polskie autobusy elektryczne będą kursować po Brukseli
Firma Solaris Bus & Coach S.A. wygrała rekordowy kontrakt na dostawę 25 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18 electric do Brukseli. Jak zaznacza polski producent, to dla niego największe jednorazowe zamówienie na pojazdy bezemisyjne.
Polski producent dostarczy do Brukseli 25 sztuk elektrycznych Solarisów Urbino 18 electric. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 21 milionów euro. Zamówienie złożył lokalny przewoźnik STIB.
Pierwsze pojazdy zaczną wozić pasażerów po stolicy Belgii z początkiem 2019 roku, a ostatnia dostawa przewidziana jest na lipiec 2019 r.
Zgodnie z zapisami zamówienia, Solaris Bus & Coach jest odpowiedzialny za dostarczenie i instalację całego systemu ładowania. Zlecenie zostanie zrealizowane we współpracy z firmą Schaltbau Refurbishment GmbH. Oznacza to, że bezemisyjne autobusy zostaną dostarczone wraz z pełną infrastrukturą, obejmującą zarówno 2 ładowarki w zajezdni, jak i 2 w centrum miasta oraz zasilające je stacje transformatorowe SN/NN.
Jak zaznacza Solaris, umożliwi to regularne ładowanie pojazdów podczas jazdy na ich stałych trasach. Dodatkowo zajezdnia przewoźnika zostanie uzupełniona o 24 pantografowe stacje ładowania, zasilane z nowej stacji transformatorowej SN/NN, w celu uzupełniania energii podczas ładowania nocnego.
To nie pierwsze zamówienie od brukselskiego przewoźnika dla polskiej firmy. W sierpniu tego roku Solaris Bus & Coach podpisał ze STIB umowę ramową, która zakłada dostawę siedmiu sztuk autobusów bateryjnych Urbino 8,9 LE z możliwością rozszerzenia o kolejne pojazdy.
Zgodnie z zapowiedzią brukselskiego ministra transportu, Pascala Smet, przewoźnik zakłada elektryfikację całej floty autobusowej do 2030 roku.
Nowe Urbino 18 electric jeździ już w Krakowie dzięki kontraktowi na 20 autobusów bateryjnych dla MPK Kraków zrealizowanego w sierpniu tego roku, a także w Jaworznie, w którym jeździ już 9 elektryków Solarisa oraz – na razie testowo – w warszawskim MZA.
Już niedługo Urbino 18 electric trafi także na zagraniczny rynek, bowiem w produkcji znajdują się 3 pojazdy dla TMB Barcelona.
Solaris jest europejskim liderem w zakresie e-mobilności w transporcie publicznym. Pierwszy seryjnie produkowany autobus hybrydowy w Europie polska firma zaprezentowała w roku 2006. Natomiast od roku 2011 ma w swojej ofercie także autobusy bateryjne. Rok 2017 jest wyjątkowo udany dla Solarisa na rynku belgijskim. W lutym przedstawiciele firmy podpisali umowę na 208 autobusów hybrydowych do Namur.
red. gramwzielone.pl