Toyota wprowadza autobusy na wodór, które wspomogą sieć
Toyota Sora, miejski autobus elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, trafiła do sprzedaży w Japonii. Wodorowe autobusy Toyoty mają w razie potrzeby wspierać w sytuacjach kryzysowych sieć energetyczną.
Japoński koncern przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japońskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. Największym zainteresowaniem Toyota Sora ma się cieszyć ze strony władz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów.
Toyota Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS), który został opracowany dla Toyoty Mirai, czyli pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu osobowego napędzanego wodorem.
Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty mają stać się przy okazji elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jak wyliczają Japończycy, jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.
W pojeździe zastosowano zespół ogniw paliwowych Toyota FC Stack ze stałym elektrolitem polimerowym. Maksymalna moc wynosi 114 kW × 2 (155 KM × 2).
Maksymalna moc silnika sięga 114 kW × 2 (155 KM × 2), a maksymalny moment obrotowy to 335 Nm x 2.
Autobus jest wyposażony w 10 zbiorników przy nominalnym ciśnieniu 70 MPa. W autobusie wykorzystano ponadto akumulator trakcyjny w technologii niklowo-wodorowej.
Pod koniec ubiegłego roku Toyota zapowiedziała budowę największej na świecie stacji ładowania pojazdów na wodór. Więcej na ten temat w artykule: Toyota postawi wielką stację ładowania wodorem. Energia tylko z OZE.
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.