REKLAMA
 
REKLAMA

Korea Południowa wprowadza obowiązek instalacji wiat PV na parkingach

Korea Południowa wprowadza obowiązek instalacji wiat PV na parkingach
fot. Standard Solar

Rząd Korei Południowej wprowadził rozporządzenie, które zobowiązuje wszystkich właścicieli dużych parkingów do zainstalowania wiat fotowoltaicznych – w tym także nad już istniejącymi obiektami.

Korea Południowa znalazła sposób na szybkie zwiększenie udziału OZE w krajowym miksie energetycznym: od listopada bieżącego roku wszystkie parkingi dysponujące co najmniej 80 miejscami parkingowymi muszą obowiązkowo zostać wyposażone w wiaty fotowoltaiczne (tzw. carporty). Co więcej, nowe prawo działa wstecz i obejmuje także już istniejące obiekty.

Korzyści dla gospodarki i kierowców

O planach wprowadzenia nowego prawa Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Energii Korei Południowej informowało już w sierpniu. Jego zdaniem nowe przepisy wpłyną nie tylko na zwiększenie produkcji energii odnawialnej w skali kraju, ale także na powstawanie nowych miejsc pracy w branży fotowoltaicznej i budowlanej.

REKLAMA

Mają też przynieść praktyczne korzyści samym kierowcom: zadaszenia solarne będą bowiem chronić samochody przed deszczem, śniegiem i słońcem, utrzymując niższą temperaturę wewnątrz pojazdów, oraz zapewniać możliwość ładowania samochodów elektrycznych w trakcie postoju.

Miks paliw kopalnych i atomu

Głównym celem ministerstwa jest jednak zwiększenie udziału OZE w krajowym miksie energetycznym. Mimo znacznego poziomu rozwoju technologicznego kraju udział ten jest bowiem stosunkowo niski i według różnych źródeł w 2024 r. wahał się między 9,7% a 10,6%. Jak podaje portal Ideas.Energy, 5,2% z tego stanowiła energia słoneczna, 3,3% – energia z biomasy, a niecałe 2% – energia wiatru i wody. Wciąż zdecydowana większość energii elektrycznej produkowanej w Korei Południowej pochodzi z paliw kopalnych (60%) i energii jądrowej (30,2%).

Nowe przepisy mają pomóc w zmianie tego stanu rzeczy i zwiększeniu udziału odnawialnych źródeł energii w południowokoreańskim miksie energetycznym do 21,6% w 2030 r. i 30,6% w 2036–2038 r.

Carporty coraz szerzej wspierane

Podobne przepisy regulujące kwestię stawiania wiat fotowoltaicznych na parkingach wprowadziła w 2023 r. Francja. Do 1 lipca 2026 r. wszystkie parkingi o powierzchni co najmniej 10 000 m2 muszą tam zostać wyposażone w obowiązkowe carporty, a zielone zadaszenie powinno obejmować co najmniej połowę miejsc parkingowych. Natomiast zarządcy mniejszych parkingów – o powierzchni od 1500 do 10 000 m2 – mają czas na dostosowanie się do nowych przepisów do 1 lipca 2028 r. Także we Francji – podobnie jak w Korei Południowej – obowiązek stawiania wiat fotowoltaicznych obejmuje istniejące obiekty. Ustawodawca przewidział jednak szereg wyjątków, które w praktyce go ograniczają, takich jak przeznaczenie parkingu (wyłączone są obiekty obsługujące pojazdy powyżej 3,5 t) czy bariery techniczno-architektoniczne.

REKLAMA

W innych krajach obowiązujące w tej materii przepisy stosuje się wyłącznie do nowo budowanych obiektów. W Niemczech na przykład kwestia ta została uregulowana lokalnie – na poziomie poszczególnych landów. I tak, w Badenii-Wirtembergii instalacje fotowoltaiczne muszą obejmować przynajmniej 60% powierzchni parkingów dysponujących co najmniej 35 miejscami parkingowymi – o ile zostały one zbudowane lub uzyskały pozwolenie na budowę po 1 stycznia 2022 r. Z kolei w Nadrenii-Palatynacie podobna regulacja dotyczy obiektów mających powyżej 50 miejsc parkingowych, które powstały po 1 stycznia 2023 r.

Lokalne uregulowania wprowadziły również poszczególne stany USA. W Kalifornii już w 2022 r. wdrożono system zachęt podatkowych, które mają sprzyjać instalacji carportów na parkingach. Z kolei w stanie Nowy Jork uchwalono obowiązek instalacji wiat fotowoltaicznych na parkingach, które powstaną po 1 stycznia 2030 r., ale dotyczy on wyłącznie obiektów budowanych przez władze stanowe, a nie przez prywatnych inwestorów.

Im większa powierzchnia, tym lepiej

Niezależnie od zaproponowanego rozwiązania prawnego ogólny kierunek działań podejmowanych przez rządy wydaje się słuszny. Pilotażowe projekty obejmujące instalację wiat fotowoltaicznych na wielkopowierzchniowych parkingach pokazały, że można dzięki nim nie tylko znacznie ograniczyć emisję CO2, ale także obniżyć koszty produkcji energii i zwolnić sporą powierzchnię terenów komercyjnych zajmowaną do tej pory przez stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

Jak podaje portal Electrek, tylko w stanie Nowy Jork inicjatywa wspierająca rozbudowę infrastruktury solarnej na parkingach ponad dwukrotnie zwiększyła ową powierzchnię, uwalniając dodatkowe 37 km2 przestrzeni. Z kolei straż pożarna w Arizonie we współpracy z firmą Standard Solar zainwestowała w system wiat fotowoltaicznych o mocy 657 kW, które – zlokalizowane na 12 parkingach – wytwarzają 1230 KWh zielonej energii rocznie, ograniczając emisję CO2 w stopniu porównywalnym z usunięciem z ulic 185 tysięcy samochodów.

Agata Świderska

agata.swiderska@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne