BMW I E.ON testują dwukierunkowe ładowanie pojazdów elektrycznych

BMW I E.ON testują dwukierunkowe ładowanie pojazdów elektrycznych
źródło: bmwchargeforwardreport.pl

BMW wraz z europejskim koncernem energetycznym E.ON rozpoczął pilotażowy program testowania dwukierunkowego ładowania samochodów elektrycznych. Wykorzystanie standardu Vehicle-to-Grid ma między innymi przyspieszyć zwrot inwestycji w fotowoltaikę i pomóc inwestorom zarabiać na wahaniach cen energii elektrycznej.

Projekt rozpoczął się w okolicach Monachium w Niemczech, gdzie dwie rodziny testują wykorzystanie ładowania dwukierunkowego w życiu codziennym.

Sama funkcja ładowania dwukierunkowego (ang. Vehicle-to-Grid, V2G) daje możliwość pobierania energii zmagazynowanej w bateriach pojazdu elektrycznego (EV) np. przez gospodarstwa domowe – poprzez jej ponowny transfer do sieci domowników i użycie w momentach największego zapotrzebowania.

REKLAMA

W przypadku projektu realizowanego w okolicach Monachium wykorzystywane są w pełni elektryczne modele BMW i3. Firma E.ON odpowiada za dostarczenie odpowiedniej infrastruktury do ładowania oraz urządzeń pomiarowych. Zastosowała ona urządzenia o nazwie Gridbox, opracowane przez gridX – spółkę zależną E.ON. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą wskazać między innymi takie parametry jak minimalna ilość kilowatogodzin, która ma pozostać w samochodzie podczas przekazywania energii do sieci.

Współpraca V2G i fotowoltaiki

Eksperci starają się ocenić, w jaki sposób standard V2G może współpracować z instalacją fotowoltaiczną. Z pierwszych ustaleń wynika, że dzięki przekazywaniu nadwyżek energii elektrycznej z systemu PV do ładowania baterii EV można znacząco przyspieszyć zwrot nakładów poniesionych na fotowoltaikę.

Drugim badanym mechanizmem jest wykorzystanie baterii z pojazdu elektrycznego do generowania oszczędności w sytuacji korzystania przez gospodarstwo domowe z elastycznych taryf energii elektrycznej pobieranej z sieci. W testach podjęta zostanie próba sprawdzenia, na ile wykorzystanie standardu V2G pozwala generować zyski wynikające z różnic cen sprzedaży energii elektrycznej w ciągu doby.

REKLAMA

Inne firmy też to sprawdzają

Wraz z rozwojem rynku elektromobilności działania związane z badaniami i wdrożeniami standardu V2G będą się pojawiać coraz częściej.

Kilka miesięcy temu koncern Porsche poinformował, że jego w pełni elektryczny model Tycan ma również możliwość oddawania energii do sieci. Wykorzystuje przy tym urządzenie Porsche Home Energy Manager, które umożliwia optymalizację procesu oddawania energii do sieci w sytuacji zmieniających się cen energii.

Hyundai w swoim w pełni elektrycznym modelu Ioniq 5 także prowadził testy wykorzystania standardu V2G na terenie Niemiec i Holandii – i – jak zapewnił koreański koncern – zakończyły się one powodzeniem.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.