Warszawski operator testuje narzędzia z obszaru Internetu Rzeczy

Stoen Operator postawił na cyfrową transformację. Spółka poinformowała o prowadzonych działaniach, które mają usprawnić operacje i usługi świadczone ponad milionowi odbiorców w Warszawie. Wdrożyła też rozwiązanie istotne w kontekście CSIRE.
Jak podaje Stoen Operator, transformacja cyfrowa w działaniu operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) energii elektrycznej ma zwiększyć efektywność operacyjną dzięki automatyzacji procesów. Prowadzi to również do redukcji kosztów przedsiębiorstwa i zwiększenia niezawodności dostaw energii. Ponadto dzięki cyfrowym rozwiązaniom operatorzy mogą szybciej reagować na awarie i minimalizować czas ich trwania.
Jednocześnie digitalizacja pozwala na łatwiejsze zarządzanie danymi, co jest istotne w kontekście coraz większej ilości informacji generowanych przez nowoczesne inteligentne liczniki energii i inne urządzenia w obrębie Internetu Rzeczy (Internet of Things, IoT). Wszystko to skłoniło warszawskiego operatora do podjęcia procesu cyfrowej transformacji, który – jak podaje Stoen – trwa już od kilku lat.
Inteligentne sieci energetyczne
Transformacja cyfrowa wspiera rozwój inteligentnych sieci energetycznych (smart grids), w które Stoen Operator inwestuje coraz bardziej. Zwiększa również liczbę takich urządzeń jak wskaźniki awarii i zdalnie sterowane rozdzielnice, zarządzane i monitorowane przez systemy klasy SCADA. Stoen wprowadził autorskie systemy HES-NG do zdalnego odczytu liczników oraz mTask do efektywnego zarządzania. Zapewnia, że znacznie poprawiły one efektywność operacyjną i obsługę klienta.
Obecnie jednym z najistotniejszych działań Stoen Operatora jest wdrożenie programu AMI, czyli wymiany u odbiorców opomiarowania na nowe, inteligentne liczniki zdalnego odczytu. Ponadto warszawski OSD realizuje też projekty EAM (Enterprise Asset Management) i S/4U w ramach działań międzynarodowej Grupy E.ON, której jest częścią. Inicjatywy te doprowadziły do powstania bardziej efektywnego i zintegrowanego systemu zarządzania zasobami oraz ustandaryzowanego procesu operacyjnego.
Monitoring w transformatorach i cyfrowe zarządzanie
Stoen Operator podaje, że wdrożył nowoczesne technologie także w swojej infrastrukturze miejskiej. Przykładem jest zaawansowany system monitoringu DGA (Dissolved Gases Analysis) w transformatorach 110/15 kV, które znajdują się w pięciu punktach zasilania dystrybucyjnego (DSP). Urządzenia te zdalnie monitorują obecność i stężenie gazów rozpuszczonych w estrach wewnątrz transformatorów i alarmują o uszkodzeniach.
Stoen w ramach cyfrowej transformacji współpracuje m.in. wspólnie z Politechniką Warszawską. Prowadzi Studencki Projekt Badawczy, którego celem jest m.in. opracowanie zaawansowanych procedur zarządzania zasobami. Operator dzięki temu ma zyskać większą efektywność operacyjną, a studenci – praktyczne doświadczenie i szersze perspektywy zawodowe.
Warszawski OSD informuje, że cyfrowe rozwiązania wdraża też w swojej działalności wewnętrznej. Polega to m.in. na wykorzystywaniu firmowego programu do zarządzania danymi Data Governance i utworzeniu specjalnego zespołu. Ponadto firma w ramach inicjatywy Clean Up angażuje swoich pracowników w procesy kontrolowania i optymalizacji tworzenia, obsługi, wykorzystania i usuwania niepotrzebnych danych.
Stoen Operator jako jedną z ważnych inicjatyw – m.in. ze względu na nadchodzące uruchomienie Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE) – wskazuje wprowadzenie narzędzia CRM do zarządzania kontaktami z klientami i partnerami biznesowymi.
Testy rozwiązań IoT
Poza wdrażaniem gotowych rozwiązań Stoen prowadzi też badania i pilotażowe projekty. Wśród nich są testy narzędzi w obszarze Internetu Rzeczy (IoT) i technologii komunikacyjnych, takich jak LTE-M. Ponadto spółka wykorzystuje uczenie maszynowe (ML) w predykcyjnym utrzymaniu urządzeń. Stosowanie algorytmów ML do przewidywania awarii sprzętu pozwala na podejmowanie decyzji o ich modernizacji przed wystąpieniem awarii.
Stoen Operator podaje, że mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego są już w pełni wykorzystywane w działaniu platformy iDoc, która pozwala skrócić czas poświęcany na archiwizację dokumentów nieruchomościowych o 60%. Ponadto spółka wprowadziła trzy innowacyjne platformy samoobsługowe dla podwykonawców.
Stoen podkreśla, że strategiczne inicjatywy w zakresie rozwiązań cyfrowych mają zauważalny wpływ na wyniki biznesowe dzięki większej efektywności operacyjnej i wydajnemu zarządzaniu zasobami.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Proszę Najwyższą Izbę Kontroli o kontrolę w Storn celem zweryfikowania jaki jest koszt (w żywym pieniądzu” wdrożenia : ,,mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego są już w pełni wykorzystywane w działaniu platformy iDoc, która pozwala skrócić czas poświęcany na archiwizację dokumentów nieruchomościowych o 60%. ” w porównaniu do kosztu jaki spółka ponosiła dotychczas przed realizacją tych projektów i czy czas dotychczas poświęcany na ,,archiwizację dokumentów nieruchomościowych” był przeszkodą w czymkolwiek, w czym konkretnie i czy przyspieszenie jakie ma być ideą dokonywania nakładów finansowych na tę cyfryzację zamienia się w wymierne w pieniądzu korzyści, jaką jest skala tych korzyści? Czy też może mamy do czynienia z transferem pieniędzy z kieszeni każdego Odbiorcy w rejonach zasilanych przez STOEN do kieszeni firm informatycznych otrzymujących kontrakty na cyfryzację wymienionych procesów oraz (przede wszystkim) nac wieloletnią obsługę po sprzedażową tych systemów informatycznych. Widzę tutaj grubą kasę, o przepływie której z rąk jednych do rąk drugich decydują publicznie nie transparentne decyzję osób znanych z imienia i nazwiska.🤔
,,Stoen podkreśla, że strategiczne inicjatywy w zakresie rozwiązań cyfrowych mają zauważalny wpływ na wyniki biznesowe dzięki większej efektywności operacyjnej i wydajnemu zarządzaniu zasobami.” – propaganda zawsze jest przeciwieństwem rzetelnej oceny. Takie oceny mógłby potencjalnie formułować zewnętrzny weryfikator, ale według mojej wiedzy STOEN takiej weryfikacji nie zlecił.Zatem zachodzi pytanie- po co? (przepływają wielkie pieniądze). Oczywiście zapłacą odbiorcy energii elektrycznej.Wolalbym jednak by zamiast samochwalczej propagandy Prezes STOEN w czytelnych słowach wytlumaczył zwykłemu swemu Klientowi jaką Klient (nie Prezes i jego świta) ma z tego korzyść? Jacek opisach artykułu korzyści Klientów nie widzę…..