Wodorowy autobus w Poznaniu

Stolica Wielkopolski będzie pierwszym polskim miastem, które sprawdzi możliwości miejskiego autobusu zasilanego wodorem. Do Poznania pojazd przyjedzie z fabryki w wielkopolskim Bolechowie.
Autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w czerwcu br. podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie.
Solaris Urbino 12 hydrogen jeszcze w sierpniu został zaprezentowany w Austrii w Graz i Klagenfurcie, a następnie udał się do włoskiego Bolzano. W kolejnych tygodniach pojazd trafił na testy do Niemiec, do operatorów z Frankfurtu, Kolonii i Wuppertalu.
Wczoraj odbyła się jego prezentacja w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu. Jest to premierowy pokaz tego pojazdu na rynku polskim.
Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna, co czyni ten pojazd jednym z najbardziej ekologicznych na rynku.
Urbino 12 hydrogen jest wyposażony w ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego.
Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.
Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km.
Solaris Urbino 12 hydrogen ma już także swojego pierwszego nabywcę. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano we Włoszech zamówiło pod koniec maja tego roku 12 wodorowych autobusów z terminem dostawy w roku 2021.
Pojazdy zamówione przez przewoźnika z Bolzano zostaną wyposażone w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię.
Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.