Co Kancelaria Prezydenta uzgodniła z branżą biogazu i biometanu?

W zablokowanej niedawno tzw. ustawie wiatrakowej znajdowały się również przepisy dla sektora biogazu. Prezydent, informując o zawetowaniu regulacji, zapewniał o swoim poparciu dla sektora biogazowego i zapowiadał konsultacje z przedstawicielami branży. Jaki jest efekt spotkań?
Kancelaria Prezydenta RP podawała, że do końca sierpnia br. przeprowadzi konsultacje dotyczące wsparcia branży biogazu i biometanu w Polsce. Inicjatorem spotkania miała być Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego (UPEBBI), o czym poinformował nas prezes organizacji.
– Jako Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego inicjowaliśmy konsultacje w Kancelarii Prezydenta, w których udział wzięło osiem organizacji branżowych stanowiących Porozumienie dla Biogazu i Biometanu. Gospodarzami spotkania byli dwaj prezydenccy ministrowie: szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki i odpowiedzialny za kwestie energetyczne Karol Rabenda. Usłyszeliśmy od nich zapewnienie, że przepisy biometanowe zgłoszone w ramach odrębnej inicjatywy legislacyjnej nie będą zawetowane przez prezydenta – przekazał nam Artur Zawisza, prezes zarządu UPEBBI.
Proponowane przepisy dla sektora biogazowego
Autorem zawetowanych przepisów ustawy o inwestycjach wiatrowych było Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W toku prac nad regulacją wprowadzono do niej poprawki umożliwiające bezpośrednie dostarczanie biometanu do odbiorcy końcowego, dzięki czemu producenci biometanu nie musieliby ponosić kosztów – finansowych i czasowych – przyłączenia do sieci gazowej.
Ponadto proponowana nowelizacja przewidywała możliwość dostarczania biometanu z pominięciem pośrednictwa operatorów gazowych, jeżeli budowa sieci gazowej byłaby w konkretnym przypadku trudna lub nieopłacalna. Dodatkowo miało zostać wyłączone badanie przesłanek przy wydawaniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgody na budowę gazociągu bezpośredniego dostarczającego biometan.
Ustawa miała również rozszerzyć zakres zastosowania gazociągów bezpośrednich – służących do dostarczania biogazu lub biogazu rolniczego – o możliwość dostarczania biometanu. Poprawki zakładały także objęcie biometanu przepisami Prawa budowlanego, dotychczas uwzględniającymi tylko biogaz i biogaz rolniczy.
Potrzebna szybka ścieżka legislacyjna
Prezes UPEBBI podkreśla, że przepisy biometanowe są pilnie potrzebne, bo inwestorzy, wierząc w poprzednią wersję ustawy, rozpoczęli już procedury administracyjne, środowiskowe i przyłączeniowe.
– Potrzebna jest natychmiastowa inicjatywa w postaci nowelizacji ustawy o OZE w zakresie biometanu. Najszybszą z dostępnych ścieżek jest zawsze inicjatywa poselska, stąd albo trzeba się oprzeć na już złożonym w Sejmie projekcie autorstwa posła Janusza Kowalskiego, albo wyczekać na projekt składany przez posłów koalicji rządzącej – mówi Artur Zawisza.
– Porozumienie dla Biogazu i Biometanu cyklicznie składa do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Urzędu Regulacji Energetyki oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej swoje opracowania legislacyjne i regulacyjne wskazujące na bariery rozwoju branży. W sierpniu mieliśmy rozmowy robocze z prezesami i dyrektorami Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz Departamentu Odnawianych Źródeł Energii MKiŚ. We wrześniu rozmawiamy łącznie z departamentem oraz – na jego zaproszenie – Urzędem Regulacji Energetyki – dodaje prezes UPEBBI.
Jakich zmian prawnych potrzebuje branża?
Według Artura Zawiszy obecnie branża biogazowa może jednak spodziewać się tylko ponownego uchwalenia przepisów w zakresie systemu wsparcia dla tzw. dużych biometanowni oraz gazociągów bezpośrednich dla biometanu. Tymczasem barier jest dużo więcej niż te uwzględnione w dotychczas opracowywanych regulacjach.
– Chodzi m. in. o uelastycznienie rozporządzenia o ocenach oddziaływania na środowisko (a jak się okazuje przy okazji dyskusji o wiatrakach, jest to możliwe), o budowanie rezerwy 500 MW mocy w krajowym systemie elektroenergetycznym dla biogazowni kogeneracyjnych (jako stabilnych i sterowalnych źródeł energii odnawialnej), o 100-procentową cenę referencyjną w ramach taryf feed-in-tariff oraz feed-in-premium, czyli naprawdę odzwierciedlającą uśredniony koszt wytworzenia energii elektrycznej w instalacji – wylicza Artur Zawisza.
Jako strategiczną potrzebę krajowego sektora biometanu i biogazu prezes UPEBBI wskazuje również docenienie w Krajowym Plan w dziedzinie Energii i Klimatu (KPEiK) zarówno roli biometanu, jak i biogazu kogeneracyjnego, który jego zdaniem nie został wystarczająco w tym dokumencie zauważony. O nowej wersji KPEiK pisaliśmy w artykule: Resort klimatu zmienia w KPEiK prognozy dotyczące udziału OZE i redukcji emisji.
Potrzeby i oczekiwania branży biometanu i biogazu mają zostać przedstawione szczegółowo podczas Green Gas Poland 2025 – VII Konferencji Biogazu i Biometanu (23-30 września, Warszawa) oraz BioPower Poland – Targów Biogazu, Biometanu, Biopaliw i Biomasy (30 września – 2 października, Nadarzyn). Gramwzielone.pl jest patronem medialnym obu wydarzeń.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Zawisza prezesem czegoś tam czegoś – jak to jest że w tym kraju g..no zawsze wypływa na wierzch….