REKLAMA
 
REKLAMA

Podpisano porozumienie sektorowe. Stacje ładowania mają powstawać szybciej

Podpisano porozumienie sektorowe. Stacje ładowania mają powstawać szybciej
Fot. Pixabay - Eveline de Bruin

Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 w Katowicach podpisano porozumienie sektorowe, którego celem jest usprawnienie procedur przyłączeniowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych do sieci elektroenergetycznej.

Dokument został opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), które zrzesza m.in. operatorów stacji ładowania, Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), reprezentujące operatorów systemu dystrybucyjnego, oraz ekspertów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – pod nadzorem Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Prace nad dokumentem rozpoczęły się w lutym 2025 r. i były koordynowane w ramach projektu Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki.

REKLAMA

Wyzwania dla polskiej elektromobilności

Obecnie w Polsce działa około 11 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Według prognoz do 2030 r. ich liczba powinna wzrosnąć nawet sześciokrotnie. Rozbudowa infrastruktury jest konieczna także w związku z unijnym rozporządzeniem AFIR. Nakłada ono bowiem obowiązek tworzenia stref ładowania – w tym dla pojazdów ciężarowych – wzdłuż sieci TEN-T. Tymczasem w naszym kraju realizacja tych wymogów pozostaje na bardzo niskim poziomie. Jednym z głównych problemów są czasochłonne procedury przyłączania stacji wysokiej mocy do sieci elektroenergetycznej.

Według PSNM liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż TEN-T wzrosła w Polsce w pierwszym półroczu o ponad 12%. Na koniec analizowanego okresu obejmowała niemal 1000 urządzeń. Jednak rozmieszczenie stacji wciąż jest niewystarczające, aby spełnić restrykcyjne wymagania AFIR. Szerzej o tym w artykule: Polska daleko od realizacji celów AFIR w rozbudowie infrastruktury ładowania.

Czego dotyczy porozumienie sektorowe

Porozumienie sektorowe ma na celu uregulowanie i usprawnienie procesu przyłączania stacji ładowania pojazdów elektrycznych do sieci elektroenergetycznej. Obejmuje ono zestaw wytycznych i dobrych praktyk dla wszystkich stron zaangażowanych w ten proces – zarówno operatorów stacji ładowania, operatorów sieci dystrybucyjnych, jak i instytucji publicznych odpowiedzialnych za planowanie infrastruktury.

Dokument ma także uwzględniać aspekty rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych oraz budowy niezbędnych przyłączy zasilających.

Jak podkreślił dyrektor zarządzający PSNM Maciej Mazur, dokument stanowi pierwszy etap pogłębionej współpracy i ma otworzyć drogę do kolejnych działań ułatwiających rozwój infrastruktury ładowania.

Możliwy wpływ na rozwój sieci ładowania w Polsce

Skrócenie czasu inwestycji

Dzięki jasnym wytycznym i usprawnionym procedurom proces przyłączeniowy, obecnie trwający nawet ponad trzy lata w przypadku wielostanowiskowych hubów ładowania DC, może zostać przyspieszony – w niektórych przypadkach o tygodnie lub miesiące.

REKLAMA

Większa przewidywalność dla inwestorów

Jasne zasady i transparentność wymiany informacji między podmiotami mają zwiększyć pewność planistyczną firm budujących stacje ładowania. To może zachęcić do inwestycji w nowe lokalizacje.

Lepsza integracja z celami unijnymi

Porozumienie ma pomóc w realizacji zobowiązań wynikających z rozporządzenia AFIR, w szczególności w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T. Dzięki temu Polska może szybciej wypełnić te normy.

Optymalizacja sieci elektroenergetycznej

Koordynacja rozwoju sieci elektroenergetycznych z potrzebami stacji ładowania może prowadzić do lepszego wykorzystania zasobów i mniejszych kosztów modernizacji.

Przełamanie barier administracyjnych

Uporządkowanie procedur i określenie ram współpracy między operatorami i instytucjami może ograniczyć opóźnienia proceduralne, które dotychczas były jedną z barier rozwoju infrastruktury ładowania.

Porozumienie zawarte podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025

Podpisanie porozumienia odbyło się 24 września br. na scenie New Mobility Stage w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele URE, GDDKiA, PTPiREE, PSNM oraz reprezentanci administracji państwowej i sektora elektromobilności. Po ceremonii odbył się panel dyskusyjny poświęcony dalszym perspektywom rozwoju infrastruktury.

Kongres Nowej Mobilności 2025 odbywa się w dniach od 23 do 25 września. To szósta edycja wydarzenia, podczas którego na 10 scenach występuje ponad 400 prelegentów. Program obejmuje 250 sesji i wydarzeń towarzyszących, poświęconych m.in. transformacji transportu, energetyki i urbanistyki. Strefa EXPO zajmuje 12 tys. m2.

Organizatorem kongresu jest Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, gospodarzem jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a współgospodarzem – Miasto Katowice.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Bardzo dobra inicjatywa. Poza tym czasem mówi się, że w nowych technologiach Polska zostaje w tyle, ale Lenergizee pokazuje coś zupełnie innego. To polskie stacje ładowania, projektowane i produkowane przez firmę z doświadczeniem w elektryce.

 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne