REKLAMA
 
REKLAMA

Polska daleko od realizacji celów AFIR w rozbudowie infrastruktury ładowania

Polska daleko od realizacji celów AFIR w rozbudowie infrastruktury ładowania
Fot. PSNM

Choć w Polsce przybywa infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, to na koniec drugiego kwartału 2025 r. nasz kraj wciąż pozostaje daleko od realizacji celów rozporządzenia AFIR. Tak wynika z najnowszych danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.

Zaktualizowane dane w ramach „Licznika AFIR”, opublikowane przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), pokazują stan realizacji wymagań unijnego rozporządzenia w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), dotyczącego rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Wymogi AFIR

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 obowiązuje od kwietnia 2024 r. we wszystkich krajach UE. Zgodnie z jego zapisami moc infrastruktury ładowania w Polsce powinna być proporcjonalna do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, a strefy ładowania muszą być rozmieszczone w regularnych odstępach wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

REKLAMA

Dla samochodów osobowych i dostawczych strefy wzdłuż sieci bazowej mają być oddalone maksymalnie o 60 km, a ich moc minimalna powinna wynosić 400 kW (600 kW w 2027 r.).

Wymogi dla pojazdów ciężkich przewidują między innymi, że do końca 2027 r. połowa sieci bazowej TEN-T ma być wyposażona w strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda, a do 2030 r. – 3600 kW.

Niska gęstość infrastruktury

Pod koniec 2025 r. upływają pierwsze terminy realizacji obowiązków związanych z rozbudową infrastruktury ładowania wzdłuż tej sieci. Jednak w pierwszej połowie 2025 r. stopień wypełnienia celów dotyczących uruchamiania stref ładowania dla osobowych i dostawczych elektryków wzdłuż sieci TEN-T w Polsce wzrósł rok do roku zaledwie o 3 pkt proc. – z 11% do 14%. W przypadku sieci kompleksowej TEN-T oraz infrastruktury dla pojazdów ciężkich poziom wypełnienia obowiązków nadal wynosi 0%.

 

REKLAMA

Według PSNM liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż TEN-T wzrosła w pierwszym półroczu o ponad 12% i wynosi obecnie blisko 1000 urządzeń. Jednak rozmieszczenie stacji wciąż jest niewystarczające, aby spełnić restrykcyjne wymagania AFIR.

Postępy w zakresie infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich są znikome – w Polsce funkcjonują jedynie trzy ogólnodostępne punkty ładowania dla eHDV, położone w zbyt dużych odległościach od siebie z perspektywy wymogów AFIR.

Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM, uważa, że na obecnym etapie wiadomo już niestety, że Polska nie będzie w stanie zrealizować terminowo celów i na rok 2025, i na 2027.

Finansowanie rozbudowy

Pierwsza pula środków w wysokości blisko 1 mld zł w programie dofinansowania przyłączy została zarezerwowana już w połowie lipca 2025 r. Według PSNM szybkie uruchomienie kolejnych funduszy jest kluczowe, aby zdążyć z budową stref ładowania przed upływem terminów wynikających z AFIR.

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, podkreśla, że NFOŚiGW i administracja centralna wobec tak dużego zainteresowania powinny jak najszybciej udostępnić kolejne środki, bez oczekiwania na rozstrzygnięcie zakończonego naboru. – Biorąc pod uwagę coraz bliższe terminy AFIR oraz niezaadresowane potrzeby w zakresie budowy stref ładowania w lokalizacjach tranzytowych, nie możemy sobie pozwolić na wznowienie wsparcia dopiero po upływie kolejnych kilku, a najpewniej kilkunastu miesięcy, bo zapewne tyle potrwa weryfikacja wniosków, które zostały złożone przez OSD do lipca br. – mówi Jan Wiśniewski.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne