REKLAMA
 
REKLAMA

Niemiecki rząd dopłaci do elektryków miliardy euro

Niemiecki rząd dopłaci do elektryków miliardy euro
Fot. Unsplash/Niklas Bischop

Nowy niemiecki program wsparcia elektromobilności łączy bezpośrednie dopłaty do aut elektrycznych z przedłużeniem zwolnienia z podatku od e-samochodów do 2035 r. Oba środki mają na celu zwiększenie dostępności pojazdów elektrycznych, ożywienie rynku i wzmocnienie pozycji niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego w okresie transformacji energetycznej.

Aby zwiększyć atrakcyjność zakupu pojazdów elektrycznych, rząd Niemiec przyjął ukierunkowane środki: samochody całkowicie elektryczne nadal mają być zwolnione z podatku od pojazdów. Rząd federalny planuje ponadto udzielić specjalnego wsparcia finansowego gospodarstwom domowym o niskich i średnich dochodach, aby umożliwić przejście na mobilność przyjazną dla klimatu i przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych. Tym samym Niemcy wracają do wspierania rynku elektromobilności rządowym programem dopłat.

3 mld euro na wsparcie elektromobilności

Rząd Niemiec ogłosił nowy program wsparcia dla rynku pojazdów elektrycznych o łącznym budżecie 3 mld euro. Środki mają zostać przeznaczone na dopłaty do zakupu nowych i używanych samochodów elektrycznych. Program ma ruszyć 1 stycznia 2026 r. i potrwać do 2029 r.

REKLAMA

Nowy system dopłat ma znaczenie społeczne – jego celem jest zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych dla przeciętnych gospodarstw domowych i zmniejszenie barier finansowych w przejściu na transport bezemisyjny.

Zgodnie z założeniami dofinansowanie ma objąć gospodarstwa domowe o niskich i średnich dochodach — z rocznym dochodem brutto do 45 tys. euro. Premia w wysokości od 4 tys. euro do 6 tys. euro ma przysługiwać na pojazdy elektryczne o cenie netto do 45 tys. euro (około 53,5 tys. euro brutto). Program nie obejmie hybryd typu plug-in.

Zarządzanie dopłatami powierzono Federalnemu Urzędowi Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA), który wcześniej odpowiadał za realizację tzw. premii środowiskowej.

Zwolnienie z podatku przedłużone do 2035 r.

Drugim filarem rządowego pakietu jest przedłużenie zwolnienia z podatku od pojazdów elektrycznych do końca 2035 r.

U naszych zachodnich sąsiadów zwolnienie podatkowe obecnie dotyczy pojazdów wyłącznie elektrycznych, które zostaną zarejestrowane po raz pierwszy do 31 grudnia 2025 r. Projekt ustawy wydłuża czas rejestracji o pięć lat – do 31 grudnia 2030 r. Maksymalny okres zwolnienia z podatku, wynoszący 10 lat, obowiązuje jednak najpóźniej do 31 grudnia 2035 r.

REKLAMA

Zwolnienie podatkowe ma zachęcić do wcześniejszego zakupu pojazdów elektrycznych i zapewnić długoterminową stabilność dla producentów oraz konsumentów. Ulga ma kosztować budżet państwa około 600 mln euro (około 2,5 mld zł).

W poprzednim programie wydano 10 mld euro

Wstrzymanie wcześniejszych dopłat zakupu pojazdów elektrycznych pod koniec 2023 r. spowodowało gwałtowny spadek liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych oraz zahamowanie inwestycji w branży EV na niemieckim rynku.

W trwającym od 2016 r. programie, zależnie od modelu pojazdu, jego zakup dofinansowano kwotą od 3 tys. do 4,5 tys. euro. Od 2016 r. na wsparcie zakupu około 2,1 mln pojazdów wypłacono łącznie 10 mld euro.

Nowy pakiet finansowy i przedłużone zwolnienie podatkowe mają przywrócić zaufanie inwestorów oraz pobudzić sprzedaż. Zarówno przedstawiciele rządu, jak i organizacje branżowe podkreślają, że wprowadzenie przewidywalnych, długoterminowych zasad finansowania i ulg podatkowych to kluczowy krok w kierunku stabilizacji rynku i utrzymania miejsc pracy w sektorze motoryzacyjnym.

Dotacje na auta elektryczne w Polsce

Dopłaty dla osób zainteresowanych zakupem aut elektrycznych są dostępne także w Polsce. Ostatnio Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków w nowej edycji rządowego programu dopłat NaszEauto. Więcej na ten temat w artykule: Nowe rządowe dotacje także na chińskie elektryki.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne