Carrefour Polska kupi zieloną energię od EDP
Sieć sklepów Carrefour Polska podpisała z EDP długoterminową umowę na zakup energii elektrycznej z OZE. W jej ramach EDP będzie dostarczać 50 GWh zielonej energii rocznie, zabezpieczając ponad 30 proc. zapotrzebowania sieci w naszym kraju.
Współpraca Carrefoura i EDP Energia Polska sięga 2024 r., kiedy to obie spółki podpisały umowę na budowę instalacji fotowoltaicznych na dachach polskich supermarketów. Moduły zainstalowano w 13 lokalizacjach na terenie pięciu województw w całym kraju, a ich łączna moc sięgnęła blisko 650 kWp.
Obecnie Carrfour Polska idzie o krok dalej: spółka właśnie poinformowała o podpisaniu długoterminowej umowy na zakup energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (Power Purchase Agreement) w ilości 50 GWh rocznie. Jej dostawcą ma być ponownie firma EDP Energia Polska, a sama energia ma pochodzić z dwóch instalacji OZE: elektrowni fotowoltaicznej i lądowej farmy wiatrowej zarządzanej przez EDP Renewables. Jak podkreśla EDP, jest to pierwsza korporacyjna umowa PPA na rynku polskim, która łączy dwa różne odnawialne źródła energii, a tym samym zapewnia dużą elastyczność w zakresie skali i technologii dostarczania energii.
Polska sieć liderem w pozyskiwaniu energii z OZE
Jak podaje Carrefour, zakupiona energia powinna pokryć około 1/3 rocznego zapotrzebowania energetycznego całej sieci sklepów działających na polskim rynku. Jednocześnie – ze względu na jej pochodzenie z OZE – pozwoli ograniczyć emisję C02 o ponad 54 tys. ton rocznie.
Działania francuskiej sieci w naszym kraju wpisują się w globalną strategię „Carrefour” 2026, w ramach której grupa zobowiązała się do maksymalizacji wykorzystania energii odnawialnej i znacznego ograniczenia zużycia energii elektrycznej – o 20 proc. do 2026 r. Jak podkreśla Carrefour Polska, na naszym rynku cel ten osiągnięto z dużym wyprzedzeniem.
– Od 2019 roku nasza sieć ograniczyła zużycie energii elektrycznej w Polsce o ponad 37 proc. i jest jednym z liderów w tym obszarze w grupie. Ponadto aktywnie inwestujemy w projekty, które pozwolą nam zwiększać wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Podpisanie umowy PPA z EDP to dla nas istotny krok w tym kierunku – mówi Agata Kopytyńska, członek zarządu i dyrektor Nieruchomości, Ekspansji i Aktywów w Carrefour Polska.
EDP rozwija współpracę z sieciami sklepów
Podpisana umowa PPA jest kolejną w portfelu długoterminowych umów na zakup energii elektrycznej EDP. Jak wylicza spółka, w 2024 r. jej moc zakontraktowana w ramach PPA na całym świecie przekroczyła 15 GW (w tym 2,2 GW w Europie), co odpowiadało produkcji energii odnawialnej na poziomie 41,5 TWh.
– Korporacyjne umowy PPA są kluczowym narzędziem przyspieszającym transformację energetyczną, pomagającym przedsiębiorstwom w zabezpieczeniu stabilnego, długoterminowego dostępu do czystej energii w celu dekarbonizacji gospodarki – podkreśla Ireneusz Kulka, Country Lead EDP w Polsce.
Równolegle EDP rozwija także współpracę z innymi sieciami sklepów dążących do zwiększenia wykorzystania energii odnawialnej. W 2023 r. firma zainstalowała panele fotowoltaiczne na 52 sklepach Aldi w całej Polsce, a w październiku br. podpisała z Leroy Merlin umowę na montaż wiat fotowoltaicznych na 26 sklepach sieci na terenie naszego kraju. Łącznie tzw. carporty mają produkować ponad 4,5 GWh energii elektrycznej rocznie.
EDP Energia Polska oferuje również montaż fotowoltaiki w modelu PV-as-a-service, dzięki któremu przedsiębiorstwa nie muszą ponosić początkowych kosztów inwestycji w panele fotowoltaiczne. Dodatkowo od tego roku podobny model inwestycji EDP proponuje także w odniesieniu do magazynów energii.
Agata Świderska
agata.swiderska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.