Liczba elektryków i hybryd typu plug-in przekroczyła w Polsce 10 tys.

Liczba elektryków i hybryd typu plug-in przekroczyła w Polsce 10 tys.
Fot. Karlis Dambrans, flickr cc

Pod koniec lipca po polskich drogach jeździło 6,33 tys. samochodów z napędem elektrycznym wynika z „Licznika elektromobilności”, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Przez pierwsze siedem miesięcy 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2 074 całkowicie elektryczne samochody osobowe oraz hybrydy typu plug-in, czyli o 86 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Pod koniec lipca 2019 r. w Polsce zarejestrowane było 6 330 elektrycznych samochodów osobowych, w tym 4 009 pojazdów w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz 2 321 hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).

REKLAMA

Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 proc. do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec lipca br. zwiększył się do 362 sztuk, a elektrycznych skuterów i motocykli – do 5 199. Z kolei liczba autobusów elektrycznych wzrosła do 206.

Trwający okres wakacyjny pozwolił mieszkańcom wielkich miast na chwilę zapomnieć o smogu, który niestety zapewne powróci do nas jesienią. Tym bardziej cieszy informacja o rosnącej liczbie rejestracji autobusów z napędem elektrycznym. Co więcej, według najnowszych doniesień stołeczna flota ma już niebawem wrosnąć o 130 elektrycznych autobusów miejskich, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w centrum Warszawy – mówi Jakub Faryś, [rezes PZPM.

REKLAMA

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA podkreśla, że park pojazdów elektrycznych w Polsce rośnie z miesiąca na miesiąc, jednak liczby wciąż pozostają niskie, a EV stanowią niewielki ułamek nowo rejestrowanych samochodów.

Kluczowe pozostaje jak najszybsze uruchomienie systemu wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, jednak konieczne jest także wdrożenie zmian w projektowanych regulacjach prawnych, korespondujących z uwarunkowaniami rynkowymi. Dopłaty w przypadku osób fizycznych powinny odnosić się do pojazdów o większej wartości niż przewiduje to projekt rozporządzenia Ministra Energii. W przeciwnym wypadku wsparcie nie obejmie najpopularniejszych modeli EV w Europie, a rynek nie będzie miał szansy na szybki rozwój – mówi Maciej Mazur.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 785 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 457 punktów). W tym 33 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dzięki niemu, każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania.

Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych