Tauron zwiększa liczbę stacji ładowania

Tauron zwiększa liczbę stacji ładowania

Statystyki pokazują, że infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce powoli, ale sukcesywnie się rozwija. Pod koniec stycznia br. mieliśmy 3362 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (ponad 6 tys. punktów), co oznacza wzrost o 33 proc. r/r. W sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju funkcjonuje około 200 stacji Taurona, a nowe stacje są sukcesywnie podłączane do sieci.

Operator rozwija sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych od 2018 r. Tauron zlokalizował infrastrukturę ładowania w centrach miast, na osiedlach, przy supermarketach, ważnych instytucjach oraz autostradach, czyli w ogólnodostępnych lokalizacjach. W ich odnalezieniu pomaga aplikacja. Najwięcej stacji operatora znajduje się w woj. śląskim.

Na 200 stacjach Taurona klienci mają do dyspozycji niemal 350 punktów ładowania AC i prawie 80 DC. Wszystkie te stacje zasilane są energią EKO Premium, która wytwarzana jest przez instalacje fotowoltaiczne, farmy wiatrowe i elektrownie wodne należące do Grupy Tauron.

REKLAMA

Jak podkreśla rzecznik prasowy spółki Tauron Nowe Technologie Gracjan Respondek, Tauron oferuje jedną z najtańszych usług ładowania na rynku. Za 1 kWh na stacji AC zarejestrowany klient płaci 1,21 zł, natomiast szybsze ładowanie na stacjach typu DC kosztuje 1,99 zł za 1 kWh.

Nowa aplikacja eTauron do obsługi stacji ładowania

Teraz Tauron wprowadza nową aplikację eTauron do obsługi stacji ładowania samochodów elektrycznych, która zastąpi dotychczasową aplikację eMap. Zaoferuje ona klientom nowe funkcjonalności, m.in. możliwość zdalnego śledzenia procesu ładowania czy dostęp do kuponów promocyjnych. Aplikacja będzie dostępna od 15 marca.

Gracjan Respondek podkreśla, że nowy system zapewni klientom większą wygodę w korzystaniu z usług.

Aplikacja wyróżnia się m.in. przejrzystym i uproszczonym intefejsem użytkownika. Klienci będą mogli w łatwy sposób monitorować zużycie energii, kontrolować swoje rachunki oraz zarządzać usługą ładowania pojazdu. Nowością w aplikacji będą kupony rabatowe czy zdalny podgląd stanu naładowania akumulatorów – mówi rzecznik.

Tauron zapewnia, że przejście na nową aplikację będzie płynne i nie spowoduje niedogodności dla klientów.

Od 15 marca do 1 kwietnia będziemy przenosić stacje z jednego systemu do drugiego. Jeżeli w tym czasie klient nie odnajdzie którejś ze stacji w eMap, to będzie oznaczało, że jest ona już w aplikacji eTauron. Przez ten krótki czas klient będzie używał dwóch aplikacji – dodaje Gracjan Respondek.

REKLAMA

Zakończenie migracji stacji z systemu eMap do eTauron zaplanowano na 1 kwietnia. Od tego dnia wszystkie stacje Taurona będą funkcjonować wyłącznie w nowej aplikacji eTauron. Klienci zarejestrowani w poprzednim systemie otrzymają na swoje skrzynki mailowe informację z instrukcją, jak przejść na nowy system. W praktyce będzie to polegało na kliknięciu w link, który przeniesie użytkownika do nowego systemu. Dane użytkowników z poprzedniej aplikacji już tam będą.

Łukasz Konieczny, kierownik zespołu projektowego ds. elektromobilności w Tauron Nowe Technologie, dodaje, że aplikacja eTauron będzie projektem rozwojowym.

Zakładamy, że w niedalekiej przyszłości w naszej sieci dostępna będzie usługa roamingu, a coraz więcej stacji będzie miało możliwość uregulowania należności kartą płatniczą. Oczywiście pozostawiamy te funkcjonalności, które klienci cenili sobie w eMapie, takie jak możliwość podpięcia do profilu kart zbliżeniowych czy kontakt z infolinią, której pracownicy zdalnie pomagają w rozwiązywaniu problemów z ładowaniem. Liczymy, że nasi użytkownicy docenią zmianę, którą dla nich przygotowaliśmy – mówi Łukasz Konieczny.

Od 15 marca aplikację eTauron będzie można pobrać w Google Play i App Store.

Konieczna rozbudowa infrastruktury ładowania

Już w kwietniu br. zaczną obowiązywać przepisy unijne, które wymuszą przyspieszenie budowy infrastruktury i konieczność dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych pojazdów. Z tego powodu zarówno w naszym kraju, jak i na terenie innych państw Unii Europejskiej powstanie znacznie więcej publicznych punktów ładowania.

Do 2025 r. na głównych trasach UE stacje ładowania o mocy minimum 400 kW mają być zlokalizowane w obu kierunkach co 60 km. W kolejnych dwóch latach moc stacji musi wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Więcej o tym w artykule: AFIR wchodzi w życie. Co to oznacza dla Polski?

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.